Serafina Steer - The Moths Are Real

Patrik Forshage 00:19 20 Jan 2013

Styrkan hos The Moths Are Real ligger inte i arrangemangen. De är visserligen vackra med Serafina Steers ödsliga harpa tillsammans med akustiska gitarrer, orglar eller en stråkkvartett, men för ofta lite för förutsägbara i sin spartanska form. Styrkan ligger inte heller i den distans och avmätthet - det vore fel att kalla det kyla - med vilken hon tar sig an sina avskalade indiefolksånger.  För trots Nico-associationerna rösten väcker, mest för tonfall, finns inget av förebildens domedagsdjupa allvar.

Styrkan ligger istället i detaljerna, noggrant avvägda av producerande Jarvis Cocker. En kyrkklocka vid exakt rätt tillfälle i The Removal Man, ett plötsligt utbrott av rytmer i skivans höjdpunkt Disco Compilation, och i smarta och oväntade lyriska lösningar (till exempel "I don't know why I'm heading to Brick Lane, I hate it there like everybody else does"). Det är sådana saker som gör att man vill fortsätta lyssna, utforska och fnissa åt idel nya upptäckter.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Soilwork - The Ride Majestic

Det är hedervärt i hur Soilwork trofast har byggt vidare på sitt melodiska koncept utan att ge vika från sin utsatta kurs. Björn Strid har likt en urstark kapten tagit fram skutan genom de värsta ovädren med bravur, trots kriser, konflikter och avstånd. Därför är The Ride Majestic så oerhört tydligt metaforiskt. Känslan påminner om de två senaste albumen, men för med sig en betydlig aggressivare touch som inte släpper på eftertanke, utan snarare utökar det tekniska broderiet.

Backyard Babies - Four By Four

Jag har alltid upplevt Backyard Babies som bäst när den hårda attityden har prioriterats. Ju längre in i karriären har bandet gått bort ifrån detta koncept och därav har också mitt intresse i bandet avtagit. Men till bandets comeback har smålänningarna omvänt min tveksamhet. Lagom lättsamt att gunga huvudet till, men samtidigt med ett musikaliskt allvar låter de sin rocks utsmyckningar av punk, pop, country och rockabilly få fullt spelutrymme. Det är inte något som får mig direkt att storma av förtjusning, men det är ett Backyard Babies som känns självsäkert och roligt igen.