Regina Lund – Return

Patrik Forshage 05:00 17 Nov 2010

Häng med på ett tankeexperiment, om du vågar. Låtsas att det vore 1990-tal (var du inte populärkulturellt medveten då kanske du kan be en äldre släkting hålla dig i handen).

Det var en tid när man kom undan med pretentiösa skivrecensioner som den här, eftersom det var en tid när man alltid hade ett ironiskt småleende åt den som tog det man gjorde på allvar. Det var en tid när musik skulle vara utstuderat eklektisk, och Primal Scream och Teddybears var idealet. Stina Nordenstam stod för det mystiska, och George Michael för svennarnas fredagsunderhållning. Skådespelskan Regina Lund hade gått från en roll i Rederiet till att vara - åtminstone i vissa kretsar - ansedd som det hetaste.

Låtsas vidare att Regina Lund där någonstans släppte albumet Return, med alla ovanstående hypertrendiga influenser tydligt identifierbara. Tänk dig dessutom att skivan innehöll lika trendiga etnoblinkningar, ett symfonihårdrocksinpass, något lite Piaf och en hel del Siouxsie och fläskiga trummor, eftersom liket av goth inte riktigt hade kallnat än. För att inte tala om skivans alla politiskt korrekta låttexter om jorden vi ärvde och lunden den gröna. Som grädde på moset får du föreställa dig en klockren hit-invit i All Over My Body.

Föreställ dig vidare att pressbilderna skulle föreställa en guldsprayad och i övrigt naken Regina Lund i klassisk Kristus-pose på ett kors, för maximal provokationseffekt, medan hon helst ville prata om den egen parfym hon planerade att lansera omedelbart efter skivan. "Finns det någon gräns för hennes talang", skulle du förmodligen ha utbrustit ställd inför alla dessa överväldigande faktum, och så skulle du ha jublat tills korna kom hem (som man gärna uttryckte sig i den här sortens sammanhang på den tiden). Om det hade varit 90-tal.

Men snap, så är vi tillbaka i nutiden. Allt har förändrats, inget är som då. Utom att Regina Lunds Return, som uppenbarligen legat i säkert förvar i en tidskapsel sedan dess, låter exakt som beskrivet. Och att hon gör allt det där andra, från guldsprayad korsfästelse till egen parfym. Men den enda som numera funderar på om det därmed finns "någon gräns för hennes talang” är en 15 år äldre Regina Lund själv, i sin måste-vara-egenförfattade pressrelease.