The Next Step

16:50 23 May 2000
Jag har aldrig gjort något hiphop-relaterat i LosAngeles. Även om jag försökte med att börja på något av de få ställen jagkänner till, vet jag att det är hopplöst att på egen hand ta sig vidare ochhitta något riktigt häftigt. Samma sak gäller för Los Angeles inföddahiphoppare, i synnerhet de som saknar bil. Då är det inte alltid enkelt omman skulle vilja ta sig till Project Blowed-jammen vid Leimert Park för attmöta likasinnade rappare och producenter. Staden är ju väldigt utspridd, ochdet blir svårt för olika grupper att ge varandra draghjälp. Det är inteenkelt att göra sig hörd, och därför kan Thes One, ena halvan i People Underthe Stairs, bara förbryllat konstatera att en bootleg-kopia av gruppensunderground-debut står i en monter i Norge i stället, hyllad som etthiphop-mästerverk. Responsen hemma i Kalifornien har varit betydligt sämreän i norra Europa. Ett par gånger om året händer det att någon nostalgisktinbillar sig att DJ Muggs eller Alkaholiks hör till de centraladrivkrafterna i LA:s sakta omdefinierade hiphop-scen. Det finns till och medde som håller reda på om Dr. Dre släpper en ny skiva. Tycker man däremot attEvidence och Goodvibe Records är hur viktiga som helst, etiketteras manbeklämmande ofta "retro". Det betraktas alltså som reaktionärt att jobbaefter det perfekta scratchet, en textrad alla kommer minnas, eller ensampling ingen någonsin använt förut. Musik som ställer krav på intresse,djup och en god portion kreativitet, inte förprogrammerade synthar. Ändå ärrisken stor att man som intresserad av progressiv hiphop beskylls både föratt vara fundamentalist och vit. [I]The Next Step[/I] innehåller, precis som sommarens bästahiphop-tolva lät ana, allt jag tycker är centralt i hiphop-musik. Både ThesOne och Double K har ett okuvligt intresse för beats. De tycker om mängderav mjuka jazzgitarrer och väl varierade, gärna snabba, instrumentaler attfylla med hårda sanningar eller göra kärleksfulla kalaslåtar av. Urban Thermo Dynamics spelade in en skiva 1994. Den varföre sin tid, så den släpptes inte. Inte förrän nu, fem år senare, och denlåter lika underbar för det. Så när du lyssnar på [I]The Next Step,[/I] kan duskatta dig lycklig åt att du slapp vänta till 2005.