Neneh Cherry - Raw Like Sushi 30th Anniversary

levi hielle-bergstrom 00:00 2 Feb 2020

Det var länge sedan jag lyssnade igenom Neneh Cherrys hyllade debutalbum Raw Like Sushi. Men efter Henok Achidos kärleksförklaring till Neneh Cherry på låten Diamanter i december hittade jag tillbaka den otroliga introduktionen som kom ut 1989Nu när 30-årsjubileumet för debuten precis har passerat släpps en ny utgåva som förutom originalalbumet innehåller ett gediget extramaterial med flera remixar och bonusspår. Det är härligt att återigen ta sig igenom albumet som satte den svenska rebellen på kartan och öppnade dörren för så många kommande artister och fans

Buffalo Stance och Manchild är verkligen tidlösa låtar som fortfarande skiner. Faktum är att hela originalalbumet fortfarande håller måttet. Det som är intressant med denna utgåva är givetvis alla remixar och bonusspår. I den gedigna samlingen är det vissa spår som sticker ut extra. Kevin Saunderson, som tillsammans med Juan Atkins och Derrick May The Belleville Three kom att definiera Detroit-technon, har bland annat med en grym remix på Buffalo Stance. Triphop-gruppen Smith & Mightytolkning av Manchild är dock min favoritlåt även om den redan fanns utgiven sedan innan.

Tiden har en tendens att erodera bort epokspecifika kvalitetsmarkörer vilket kan få ett album från 1989 att kännas irrelevant trots att man en gång älskat det. Även om jag inte var född när Raw Like Sushi släpptes har jag definitivt nostalgiska barndomsminnen som kretsar kring Neneh Cherrys tidiga alster. Det känns därför skönt att konstatera att Raw Like Sushi inte bara är ett bra album, det är fortfarande relevant 30 år senareTrots att det gedigna extramaterialet som följer med denna utgåva lätt blir överväldigande är det roligt att höra tolkningar på låtar man har älskat genom åren. Denna utgåva kräver ett inbitet fan, annars blir man rätt matt när den femte remixen av Manchild drar igång. Släpp av den här kalibern tenderar dock inte att hamna hos den ointresserade. För mig är denna utgåva ett monument över det oerhörda inflytande Neneh Cherry hade och fortfarande har på populärkulturenDessutom är denna jubileumsutgåva fullt av gäster som har påverkat musikhistorien på olika sätt inom sina respektive genres. Det är helt enkelt en fascinerade utgåva av ett tidlöst album.