Moon Safari

17:53 29 May 2000
I en av fjolårets vackraste reklamfilmer blåste en söt brunett rosenblad över en parfymflaska från Anais Anais till tonerna av Betty Huttons [I]It's Oh So Quiet[/I] innan en röst viskade "One day, tenderness will move the world". Det är få saker som är så underskattade just nu som mjukhet. För att musik ska vara äkta ska den ju vara undermåligt producerad, arg, aggressiv och ångestfylld och helst av allt ska den - fortfarande, trots att det är 1998! - innehålla gitarrer. Air, de två fransmännen Nicholas Godin och Jean Benoit Dunckel, har gjort ett album som känns exakt som Anais Anais reklamfilm. Det är den sötaste, snällaste och snyggaste popmusik jag hört sedan Stereolab spelade Fia med knuff i sin [I]Ping Pong[/I]-video. Det är en skiva så vacker, så skör och så försynt att man tvingar sig själv att koppla bort allt annat. Air får mig att vilja lyssna så lågt att jag väcker grannarna. Jag har hört människor associera Air till allt möjligt - soldisiga balkonger i Paris en söndagseftermiddag, science fiction-filmer från 50-talet, konstnären Joan Mir-, haschrökiga reggaeklubbar, Kraftwerk, Henry Mancini och Stereolab. Men egentligen handlar deras musik bara om en sak: overklighet. Air är inte det minsta förankrade i vardagen. Det är inte musik man identifierar sig med eller musik man använder för specifika situationer. Det är musik som bara är musik - tillräckligt stark att stå för sig själv. Tyvärr har Air oturen att vara bland det trendigaste som finns just nu (de är franska, de sjunger om rymden, de har spelat in en låt för klädmärket Agn?s B och deras videos tillverkas av Mike Mills, som är kompis med Beastie Boys), vilket gett dem massor av felriktad uppmärksamhet. Air behöver ju ingen kosmetika för att vara vackra - det räcker med att lyssna på dem för att höra hur unik deras musik är. Air samplar så gamla grejer att de låter tusen gånger mer moderna än Goldie. När de i albumets allra vackraste ögonblick låter ett valthorn mötas av Michel Legrand-stråkar, känns det i hela kroppen.Precis som all musik som felaktigt kategoriseras som easy listening kommer Air främst att höras på kaféer och i TV-vinjetter, men för dem som orkar ta sig tid att känna efter hur underbar [I]Moon Safari[/I] faktiskt är, kommer den för evigt att belönas med en plats allra närmast hjärtat.