Merchandise - After the End

Patrik Forshage 00:00 29 Aug 2014

En av sensommarens mest överraskande skivor kommer från Florida, där det forna hardcorebandet Merchandise gör en plötslig omstart med stark känslosam artrock. Magazine och Roxy Music är uppenbara förebilder till en pop som tar egna vägar och vågar vara samtidigt omedelbar och lite krånglig. På samma sätt förmår sångaren Carson Cox att omsätta sin Morrissey-passion både till sin egen röstmässiga känslighet och till vassa oneliners.

Maia Hirasawa — Vacker Och Ful

Vissa musiker väljer att inte sjunga på svenska för att det känns för utelämnande. Vissa musiker väljer att sjunga på svenska av exakt samma anledning. När Maia Hirasawa nu lämnar engelskan bakom sig på Vacker Och Ful gör hon det med känslorna på utsidan. Hirasawas längtan blir hennes främsta verktyg i ett album där vårglädjen möter höstsorgen och hennes nästan ikoniska pianospel möter skickliga arrangemang.

Danny Brown – Atrocity Exhibition

Danny Brown har en aura av lekfull gränslöshet. När denna sätts in ett någorlunda fixerat ramverk, i det här fallet Paul Whites bråkiga psykedelia-punk, skapas en relativ harmoni som är en förutsättning för Brown som albumartist. Istället för att fokus ligger på att tackla genreskiftningar och aktuella trender får Brown utrymme att uttrycka sitt outsiderperspektiv över en sammanhängande och synnerligen originell sonisk terräng. Vanligt förekommande rapämnen behandlas med paranoia, irritation och självförlöjligande snarare än med skryt och självförhävande.

Ty Dolla $ign – Campaign

Campaign är något av en återgång till den väg av likformighet som Ty Dolla $ign hittade in på med den uppskattade Beach House-serien. Populära kollegor som Future och Travi$ Scott används framgångsrikt som komplement till Tys milda strävhet. Allra bäst är samarbetet med Migos, ??? (Where), där det retfullt oemotståndliga DJ Spinz-beatet gör låten till en given uppföljare till förra årets lika retfullt utsökta Blasé