Lloyd Cole & Hans-Joachim Roedelius - Selected Studies Vol. 1

Love Lagerberg 00:29 24 Feb 2013

Att tala om Roedelius CV skulle kräva hela min akademiska utbildningstid med tilläggskurser i krautrock (Cluster, Harmonia). Lloyd Cole är en smått legendarisk brittisk singer songwriter. Selected Studies Vol. 1 är deras gemensamma experiment i klang, en något oväntad kombination av musikaliska förutsättningar, som åstadkommits genom att de skickat musik sinsemellan. Det är både en Enosk Music For Airports och melodisk stenkastning. Piano möter glitch, Tangerine Dream möter Fennesz. Dock är det lite svårt att förstå vad de båda söker. Det är mer av en maskinljudande novellsamling än symfoniska kapitel med narrativa samband.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.