Lena Philipsson - Världen snurrar

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 20:41 15 Feb 2012

Lena Philipsson började sin karriär som en käck och menlös svensktoppenartist i mitten av 80-talet och därefter tuffade karriären på tills det var så få som brydde sig att hon helt enkelt slutade spela in nytt material. Så långt allt förutsägbart – men sju år efter vad som enligt konstens alla regler borde ha varit hennes sista album gjorde hon 2004 plötsligt comeback med den glödande popsingeln Det gör ont och skrev om historien. Samtliga album som Lena släppt sedan dess har dock varit besvikelser. Det har känts som hon glömt bort varför hon ville ta revansch, att det enda hon gjort varit att skjuta upp karriärens dödsstöt. Tills nu. För Världen snurrar, Lenas tolfte album, är en pigg och klubbig historia som inte låter desperat, bara nyfiken och engagerad. Hon har kastat ut de trista gamla producenterna och låtskrivarna och istället samarbetat med folk som Oskar Linnros, Magnus ”Filthy” Lidehäll, Veronica Maggio, Markus Krunegård, Kaah, Björn Olsson och Christian och Vanessa Falk. Det låter inte strålande rakt igenom, men ambitionen finns där, samt ett knippe poplåtar som är starkare än det mesta Lena Philipsson gjort. Världen snurrar är tveklöst hennes bästa album.