Lena Philipsson - Världen snurrar

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 20:41 15 Feb 2012

Lena Philipsson började sin karriär som en käck och menlös svensktoppenartist i mitten av 80-talet och därefter tuffade karriären på tills det var så få som brydde sig att hon helt enkelt slutade spela in nytt material. Så långt allt förutsägbart – men sju år efter vad som enligt konstens alla regler borde ha varit hennes sista album gjorde hon 2004 plötsligt comeback med den glödande popsingeln Det gör ont och skrev om historien. Samtliga album som Lena släppt sedan dess har dock varit besvikelser. Det har känts som hon glömt bort varför hon ville ta revansch, att det enda hon gjort varit att skjuta upp karriärens dödsstöt. Tills nu. För Världen snurrar, Lenas tolfte album, är en pigg och klubbig historia som inte låter desperat, bara nyfiken och engagerad. Hon har kastat ut de trista gamla producenterna och låtskrivarna och istället samarbetat med folk som Oskar Linnros, Magnus ”Filthy” Lidehäll, Veronica Maggio, Markus Krunegård, Kaah, Björn Olsson och Christian och Vanessa Falk. Det låter inte strålande rakt igenom, men ambitionen finns där, samt ett knippe poplåtar som är starkare än det mesta Lena Philipsson gjort. Världen snurrar är tveklöst hennes bästa album.

1 Visa kommentarer (1)

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

This is Head - This is Head

This is Head spelade in den här skivan i en västkustsk sommarstuga bortom civilisationen och det märks på soundet. Det är hembygd, ödslighet och rastlöshet, fortfarande psykedeliskt men mindre krautigt och mer melodiskt. Som vanligt är det ett genremässigt givande och tagande, ett hopkok av allt möjligt, men ändå ett slags This is Headsk harmoni. Instrumentala Timmerdalen börjar som kinesisk folkmusik, övergår i en hypnotisk urladdning och avslutas ivägtuffandes på ett tåg, People är slingrande vacker, funkig och melankolisk, medan Colors är en överdos prärie.

Lilla Sällskapet - Nattdjur

Uppföljaren till utmärkta Om Vingarna Bär inleds lite lökigt med hejaramsa och rockigt monotona gitarrer. Men redan på fina andraspåret Över Molnen skiftar albumet till det mer elektroniskt styrda sound som sedan dominerar resterande del. Mestadels dansant, med vitt genreskilda ljudkomplement. Det är både imponerande och intressant hur ett gäng så olika influenser tillsammans kan låta så enhetligt. Textmässigt varvas vardagsrealism med festnätter och sommarnostalgi.