Lay-tee-gruh

16:44 23 May 2000
Tredje låten. En ensam gitarr och Kathleen Hanna sompratar med en snäll och naiv röst: "We've talked about it in letters andwe've talked about it on the phone, but how you really feel about it, Idon't really know." Ett snabbt trummaskinsbeat, distade gitarrer och Hanna,som skrikande frågar sig: "What's Yr Take on Casavetes?! What's Yr Take onCasavetes?! What's Yr Take on Casavetes?! What's Yr Take on Cassavetes?!" Bandmedlemmarna Sadie Benning och Johanna Fateman står försvaren. "Misogynist!", "Genius!", "Alcoholic!" och "Messiah!". Det här är enlysande skiva! Kathleen Hanna är svårtystad. Hon ifrågasätter, tar plats,svär, förbannar och hon låter sig inte sättas på. Som grundare av RiotGrrrl-rörelsen och tidigare medlem i de inflytelserika Bikini Kill är hon enav 90-talets mest tongivande kvinnor. Sedan Bikini Kill splittrades för tvåår sen har hon hunnit med en skiva under pseudonymen Julie Ruin och nu ärhon alltså tillbaka igen. Den här gången i form av Le Tigre. Det tre kvinnorstarka bandet använder samplingar, beats, handklapp, svordomar och rockriffoch resultatet är intelligent punk. Och vansinnigt svängigt. Med låttitlarsom [I]Eau D'Bedroom Dancing, Slideshow At Free University[/I] och just [I]What's YrTake on Casavetes[/I] (sic) vet man att man får allt man kan önska sig och litetill. 12 låtar och så gott som alla är singelmaterial. Klassisktvå-minuterspunk, små poppärlor, samplad easy-listening, ljudet av glas somkrossas... Le Tigre tar punken till ett nytt årtusende och när revolutionenkommer är det den här skivan du vill ha i stereon.