Laleh - Sjung

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:09 25 Jan 2012

Varför älskar jag inte Laleh? Hon skriver livsbejakande låtar, hon gillar tydliga melodier, hon spelar massor av instrument och producerar själv, hon sätter verket i fokus och är ointresserad av poser och ängslig coolhet. Och hon sjunger med inlevelse (och Håkan Hellström-swag). Men kanske är hennes musik alltför småtrevlig och kliniskt befriad från vassa kanter för att kunna bli riktigt engagerande. Laleh sjunger gärna om eufori men lyckas inte skapa det själv, och hon skriver gärna låtar om jobbiga situationer men dessa blir aldrig sådana som man vill ty sig till när det är som mörkast. Sjung är inte en dålig skiva, men med undantag från den existentiella desperationen som döljer sig mellan raderna på Vårens första dag är den stum.

Billy Bragg & Joe Henry - Shine A Light

När barden från Barking slår sina påsar ihop med Madonnas svåger är det trots herrarnas olika hemländer ett alltigenom amerikanskt projekt. Billy Braggs djupa fascination för amerikansk folkmusik är väldokumenterad efter hans tre Woody Guthriealbum tillsammans med Wilco, och med "tåg" som tema har det nu blivit dags för några av traditionens mest uppenbara standards.

Wrekmeister Harmonies - Light Falls

Det här är fjärde släppet från multi-instrumentalisten J.R. Robinson, som 2006 startade Wrekmeister Harmonies för sina inspelningar från prominenta gallerier och publika platser. Till skillnad från 2015 års Night of Your Ascension som gästades av 30 medmusiker har han här valt en kärna bestående av multiinstrumentalisten/vokalisten Esther Shaw och medlemmar från Godspeed You! Black Emperor.