Kobra and the Lotus - Prevail

Christoffer Bertzell 23:39 14 May 2017

Kanadensarna har med Kobra Paige bakom mikrofonen alltid haft en speciell styrka jämfört med andra band med en kvinnlig frontperson. Hennes fylligt höga tonläge har en klang som vagt påminner om horribla post grunge-band, men befriar sig samtidigt sig helt från den genremiljön genom sin mångsidighet. Det finns stunder där en lite rakare kommersiellt rockig ton smyger sig fram och ibland övergår deras heavy metal till en lite glättig power metal som gläntar mot Amaranthes tidiga progressiva toner. Det är en utveckling som gör dem gott, även om de fortfarande är bäst när de håller sig till det tyngre och mer klassiska uttrycket.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.