Iggy and the Stooges - Ready to Die

Patrik Forshage 00:49 30 Apr 2013

Snart har Iggy Pop gått varvet runt och återförenat varenda konstellation han någonsin ingått i. 1973 ville Iggy för första gången urskilja sig från resten av sitt band och la till sitt förnamn på skivomslaget till Raw Power, och eftersom han från det bandet har engagerat både Scott Asheton på trummor och relativt nyligen återetablerade gitarrkungen James Williamson kan det väl vara en god idé att marknadsföra den kopplingen och påstå att det här är Iggy and the Stooges första album sedan dess. Men givetvis går det inte att jämföra den snart 66-årige punkelegantens Ready to Die med ett slammermästerverk från hans 40 år yngre självdestruktiva jag, trots det nya omslagets lätt obehagliga självmordsbombarutstyrsel. Lika lite går det att ställa ett smart, exakt och väl avvägt punkigt gitarrspel från en mognad James Williamson med hur han som ung attackerade gitarren med en sådan aggression att man fortfarande knockas än idag. Med sådana jämförelser blir Ready to Die enbart fånig.

Den som prompt vill jämföra gör alltså gott i att strunta i bandnamnet och istället placera Ready to Die intill ett annat av Iggy Pops album. För med ett av hans mer förbisedda soloalbum, New Values från 1979, går den däremot alldeles utmärkt att jämföra. På det albumet hade James Williamson liksom nu tagits till nåder igen, och efter åren i Europa tillsammans med David Bowie hade Iggy Pop blivit vuxen. Han hade lärt sig att det gick att provocera utan att närapå ta livet av sig, och han hade upptäckt att pop var ett utmärkt komplement till punkutlevelsen. Sex & Money med en skrällande saxofon av Stoogesveteranen Steve Mackay, upptempopopen i - eh - bysthyllande DD’s, anti-det-mesta-punkattacken Gun och inte minst den skeva och muntert korkade punken i Job om meningslösheten i knegandet - allihop motsvarar klassiker som I’m Bored och Five Foot One från den tiden. Allihop bidrar till att göra Ready to Die till en riktigt bra Iggy Pop-skiva, och efter förra årets katastrofalt usla Après är det skönt att höra Iggy Pop landa på fötterna och ha kul med musiken igen.