Crucified Barbara - In the Red

Christoffer Bertzell 00:00 9 Sep 2014

Med en rå intensitet tar Crucified Barbara tillbaka mycket av den rock som fick se sig nedprioriterad på den mer metalliska The Midnight Chase. Det är en metalifierad rock som finner en större trygghet i Mia Coldhearts hest riviga sångprestation och kompenserar för dem trötta genretypiskt återvunna riffen. Detta grepp, där ett råare och samtidigt mer melodiskt sound lyfts fram, bekräftar kvartetten i den snyggt melodiska Electric Sky och det hårda mörker som greppar tag i själen på Fi-dängan To Kill a Man.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.