Blue Sky On Mars

10:45 24 May 2000
Med sina tre första album tog Matthew Sweet steget från att låtarätt till att verkligen berätta något. I synnerhet Altered Beast 1993 och 100% Fun 1995 var personliga och allmängiltiga på samma gång, med ett sällsynt laddat samspel mellan text, sång och hela kopplet av gitarrer. Men med Blue Sky On Mars, hans sjätte i ordningen, gör han helt om på nytt. Det är utan tvivel hans mest banala och opersonliga album på mer än tio år, men det låter alldeles fantastiskt och jag skulle inte bli det minsta förvånad om den innebär hans stora kommersiella genombrott, på samma sättsom Tom Petty fick med den ganska ytliga, men låtmässigt briljanta FullMoon Fever 1989. Blue Sky On Mars liknar den på många plan. Refrängerna är urstarka, balladerna lättillgängliga och riffen i de rockigare numren fetare än någonsin. Sweet spelar nästan alla instrument själv, uppbackad nästan baraav producenten Brendan O' Brien och Velvet Crush-trummisen Ric Menck - och även om det inte är världens mest nyanserade låtar så sitter spår som Over It och Back To Youi hjärnbarken efter mindre än två minuter. Problemet är bara att sedan händer inte så mycket mer. Han sjunger om ondska som slår rot och om att kämpa för att nå fram till någon, men detblir bara ord och ingen verklig nerv. Om det varit ett debutalbum hade jag varit eld och lågor. Men som ett moget album från en artist som verkligen berört och engagerat, så känns detalldeles för mycket som spel för galleriet. Även om det onekligen är en snygg föreställning.