Apocalypse Orchestra - The End is Neigh

Christoffer Bertzell 00:00 15 May 2017

Det känns tryggt när det växer fram något utav en musikalisk motrörelse till moderniserande metal. Vikinghyllande hårdrock har alltid funnits men den folkinspirerade musiken som svenska Apocalypse Orchestra skriver är ett sidospår från den. Här finns en bredare folkanda där melodier från vevlira, cittra, luta, säckpipa och mandolin korsas med progressiv Candlemass-aktigt doom. Det är ofta väldigt vackert och de maffiga körerna för dig långt bort från nutiden. Erik Larsson lyckas dock inte riktigt bära upp sina enskilda stämmor fullt så bra, likt Quorthon (eller svenska Ereb Altor och Isole) finns det mer hjärta än teknik emellanåt.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.