Albin Gromer – Narren

Adam Jansson 00:00 21 Apr 2017

Fem år sedan Album, men det mesta är sig likt. Kanske tyvärr att lite av den spännande nyskaparkänslan har gått förlorad, till förmån för ett än mer konventionellt popsound. Linnros-doftande myspop med bitvis högtravande anslag. Med andra ord inte särskilt anmärkningsvärt, men heller inte fel på något sätt. Bortsett då från Ingen kan kedja havet, där kombinationen av stämsång, prat och osammanhängande textrader om att spela narr gör det hela till ett verkligt bakslag. Den föregås dock upp av fina I min slummer och följs upp av albumbästa Bland gyllene äpplen och svärd.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.