Transformers: Rise of the Beasts

Daniel Hånberg Alonso 15:32 8 Jun 2023

Har du någonsin undrat vad en gigantisk gorilla och en nio meters långtradare har gemensamt så får du svaret i Transformers: Rise of the Beasts. Spoilers: de är båda robotar från yttre rymden. Här blir vi påminda om att Transformers började som en leksaksfranchise – tv-serien och filmerna kom efteråt. Nu är det leksaks- och sedermera tv-serien Beast Wars som ligger till grund för det andra robotspektaklet utan Michael Bay vid rodret.

Att försöka summera handlingen till en Transformers-film borde ha varit en utmaning på ”Fångarna på fortet”. Namn och händelser spottas ut och exploderas fram innan man ens hunnit sätta popcornen i halsen. Maximals, Terrorcons, Autobots, homo sapiens… Klart är att Jordens hela existens är hotad och de enda som kan hindra det är två människor och ett gäng ombytliga maskiner med attityd. Rise of the Beasts är som mest intressant när den inte är överbefolkad med stora animerade robotar med basröster som bara pratar i exposition, utan när vi får följa de nya (mänskliga) hjältarna Noah Diaz (Anthony Ramos) och Elena Wallace (Dominique Fishback).

Bumblebee var en frisk fläkt bland all sanslös massförstörelse när den kom 2018. Tyvärr fortsatte de inte på den banan men fullt lika bombastiskt som de sista Transformers-filmerna av Bay är det tack och lov inte. Regissören Steven Caple Jr., som senast kommer från Creed II, lyckas hålla igång en mer jordnära ton tillräckligt länge för att man ska bry sig om vad som händer. Ända tills tredje akten såklart när det blir Bayhem som vanligt. Det är då filmen försöker locka fram femåringen i dig. Massa saker händer, man vet inte vad men det rör på sig och smäller mycket – vilket är kul. Eller hur? Kanske om man inte sett det femtioelva gånger vid det här laget. Transformers: Rise of the Beasts är absolut inte ett lågvattenmärke i serien men bjuder inte heller på tillräckligt mycket nytt för att väcka liv i någon entusiasm för de förklädda robotarna.