Rat race Sk[r]attjakten

Johanna Koljonen 14:21 4 Apr 2002
Miljonären Donald Sinclair (John Cleese) väljer slumpmässigt ut sex klyshiga karaktärstyper till sitt miljondollarslopp från Vegas till New Mexico. Det finns inga regler. Go! De reser genom luften, på jorden och i vatten. Det möter envisa djur i bisarra olyckor och bisarr lokalbefolkning i envisa konflikter. På vägen dras olika människor in i kampen, inklusive två busslaster turister och några småbrottsliga skojare. En öken är till för att tappa bort sig i, ett fordon för att stjälas. Sömnpiller, talfel, spirande kärlek och ett löjligt slut - allt finns med, i rutinerad regi av Jerry Zucker ([I]Titta vi flyger[/I]). Allt detta för att Paramount tror att den stora ensemblekomedin ska gå att återuppliva. Varför inte? Åttiotalets dumvåg var ju en repris av sextiotalets. Det är ett gäng duktiga komiker man har samlat ihop. De har bara inget att jobba med, inte ens varann, eftersom de för det mesta avlägger sina tävlingsetapper ensamma. Rowan Atkinson-figuren har narkolepsi, som för 00-talets lyteskomik är vad tourettes syndrom var för nittiotalets. Han liftar med Wayne Knight (Newman i [I]Seinfeld[/I]) men ingen kemi uppstår. Understatement-geniet Seth Green (Scott Evil i [I]Austin Powers[/I]) drunknar i skränet, trots att han spelar mot en karaktär vars infekterade tungpiercing hindrar honom från att tala alls. Överkvalificerade är också Whoopi Goldberg och Cuba Gooding Jr. Det är första gången två svarta oscarvinnare ses på bioduken tillsammans, men att det sker i den här typen av film är knappast ett framsteg för Hollywoods jämlikhet. Gooding Jr får åtminstone möta ett av filmens finurligaste skämt, en busslast Lucille Ball-kopior på väg till ett [I]I love Lucy[/I]-konvent. Blir det smart komik? Nej, det blir punktering. Och skrik och ilsket jagande, precis som med det lesbiska biker-gänget och amerikansk hitlerjugend på Barbie-museet (poäng för det uppslaget, som faktiskt fick mig att skratta högt igen precis nu när jag tänkte på det). Sk[r]attjakten har en bättre könsfördelning än sina förlagor, ett okej tempo och några roliga skämt. Och det finns faktiskt en stor målgrupp för den som oftast helt ignoreras av Hollywood. En målgrupp som dessutom knappast har sett en enda film från tiden före 1995 - tolvåringar och deras vänner. För dem är den här rullen optimal.