Lara Croft Tomb Raider The Cradle of Life

16:54 2 Sep 2003
12-åriga pojkar världen över kan andas ut. Hon är tillbaka. Och hon har inte glömt hur man åker vattenscooter, bitchslappar hajar och precisionkastar spjut på böcker om grekisk historia. Dessutom - för vad det är värt - är det här jämfört med Simon Wests gräsliga cyberbabe-kalkon från 2001 inte så pjåkigt som filmhantverk. Okej, jag säger inte att själva ploten heller denna gång är något annat än sinnessvag - galen professor vill öppna Pandoras ask och bli planetens härskare. Men annat har förbättrats. I upplagan med den dyslektiska titeln [I]Lara Croft Tomb Raider The Cradle of Life[/I] har man framför allt kommit till den avgörande insikten att det är helt okej att filmen är uppbyggd som ett nivåbaserat dataspel - bara det faktiskt finns scener som är möjliga att komma ihåg en halvtimme efter att filmen är slut. Efter den första filmen satt alla 12-åriga pojkar stumma av amnesi i baksätet på väg hem från Heron City. Det var helt svart. Ingen kunde minnas ett enda bildfragment. I [I]The Cradle of Life[/I] har man lyckats betydligt bättre med Indiana Jones-scenerierna. Här finns vällustiga hopp i fladdermuskostym från skyskrapa i Singapore. Slagsmål med några väldigt datoranimerade men ändå rätt fräcka trädbestar i en park i Afrika. Precisa katapulthopp ner i Land Rovern. Och så den obligatoriska stenbumlingsjakten i början, där Lara ger sig in i Alexander den stores soltempel i den grekiska övärlden, roffar åt sig en självlysande boll och liftar upp till vattenytan med en desillusionerad vithaj (Lara slår den på näsan). Som lätt kontextlös äventyrsfilm är [I]The Cradle of Life[/I] ett steg i rätt riktning. Som katalog över tänkbara extremsportsemestrar är den oöverträffad.
Lara Croft Tomb Raider The Cradle of Life
Skådespelare: 
Regi: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Senaste filmrecensionerna

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner