Den svenska kortfilmsscenen är extremt vital just nu, något som också uppmärksammas av några av de svenska filmdistributöreran. Den animerade kortfilmen [I]Gömd[/I] - förfilm till [I]Kandahar[/I] - är till exempel ett litet mästerverk i sin kombination av dokumentärt ljud och animation, och Mia Engbergs [I]Selma och Sofie[/I] lockade erotiksugna flator i mängder till stockholmsbiografen Zita - som drivs av, i de här sammanhangen alltid föredömliga, Folkets Bio. Även Triangelfilm satsar då och då på förfilmer och Sandrews satte för någon månad sedan upp elevfilmer i paketet [I]Bäst före[/I]. Nu har också Sonet hängt på, och sätter upp novellfilmen [I]Disco Kung Fu[/I] på stora dukar i Stockholm och Göteborg. Filmen är 40 minuter lång, och är en del av ett större projekt där bland annat SVT och Filminstitutet finansierat 12 novellfilmer. Att just den här hamnar på biograferna är förstås ingen slump, en kampsportsfilmsparodi kan ha förutsättningarna att locka en hel del kids till biograferna.
Filmkonceptet är i övrigt extremt likt mycket av det som gjort Josef Fares ryktbar inom svensk film. Ett schysst actioninspirerat bildspråk och en handling som utspelas i förortslandet där alla pratar nysvenska. Upphovsmännen har verkligen ansträngt sig för att fylla filmen med så många visuella trick, konstigheter, filter och ljudeffekter som det bara går. Lika mycket omsorg har, minst sagt, inte lagts på manuset, utan ganska enkla gags staplas på varandra. Coolhetssträvandet, poserandet och det tekniska utförandet har istället gått i första hand. Och visst är det kul att se i stunden, men också farligt lövtunnt och extremt nära en sorts nidbild av "vad kids vill ha".
Satsningar på nya filmare kan man däremot aldrig hacka på. Och Stein och Mårdling (som arbetat med [I]S.P.U.N.G.[/I], [I]Kenny Starfighter[/I] och [I]Sjätte Dagen[/I]) är en trevlig bekantskap. Nästa gång kanske de skulle fundera lite mer på vad de egentligen vill ha sagt.
Skådespelare:
Regi: