Amadeus - Director´s Cut

Johanna Koljonen 21:09 1 Sep 2002
När jag var barn missuppfattade jag Milos Formans film [I]Amadeus[/I]. Jag tyckte att den var en saga om det oförstådda geniets tragedi och den tidiga, nesliga död som är priset för storhet. Essentiellt samma film som till exempel [I]The Doors[/I], alltså. [I]Amadeus[/I] imponerade på mig, men minnet har sedermera bleknat till en slags romantisk dramabiografi i lajvkläder, av typen [I]Shakespeare in Love[/I]. Jag har aldrig haft lust att se om den. När [I]Amadeus[/I] nu efter 18 år går upp på biograferna igen är jag glad att jag var ett godmodigt och oförstört barn. Om jag i lågstadiet verkligen skulle ha insupit djupet av medelmåttans tragedi, den egna otillräckligheten som äter filmens berättare Salieri inifrån, hade jag nog hoppat av livet direkt. Det är illa nog att förstå det nu. Min egen medelmåttighet kvider med Salieris varje gång Mozart skrattar, jävlas eller fiser ur sig lite till av den obönhörligt gripande musiken som dominerar berättelsen och filmen. Man behöver inte kunna klassisk musik för att uppskatta den heller. Forman tar oss i örat varje gång det är viktigt och vrider det pedagogiskt i rätt riktning. Lyssna på sopranen. Lyssna på ångesten i den här satsen. Lyssna - det här är gudomligt vackert, hajjaru. Ibland blir det övertydligt, men det fungerar ändå, eftersom den modernare film [I]Amadeus[/I] mest påminner om är [I]Moulin Rouge[/I]. Kostymerna och musiken har sin plats i berättelsen - och i motsats till Luhrman bjuder ju Milos Forman på både intrig och tema. I denna Director's Cut-version blir bägge tydligare. Mera Salieriprat, mera musik och Elizabeth Berridges roll som Constanza Mozart är komplexare. Några fruktansvärt onödiga scener med "roliga" hundar är de enda som känns malplacerade eller pålimmade. För att vara en storfilm om en galning och ett lynnigt vuxenbarn som kämpar mot själsliga demoner spelar både Abraham och Tom Hulce (i titelrollen) förvånansvärt behärskat. Deras emotionella frispel är till för berättelsen, inte egotrippade bevis på att de minsann är Riktiga Skådisar. Med facit i hand kan man kanske kalla det en dålig karriärinvestering. F. Murray Abraham vann en Oscar för [I]Amadeus[/I], men hans senaste roll var i [I]13 Ghosts[/I]. Nypremiärens timing är nu inte idealisk eftersom han som arab tillhör Hollywoods mest nedklankade minoritet. Tom Hulce, ifall ni undrade, gör idag röstroller på Disney-filmer som [I]Ringaren i Notre-Dame II[/I]. Bägge förtjänar en plats på A-listan, för detta är underhållning av en sällsynt kaliber.
Amadeus - Director´s Cut