2016 års klickoptimerade semmeltrend stavas semmelsmoothie – men behöver vi verkligen den?
"Lämmeltåget används ofta som metafor då en stor grupp människor till synes utan eftertanke gör likadant som andra bara för att andra gör det. Lämmeltåg som metafor har till exempel används om aktiemäklare som utan affärsmässiga skäl säljer eller köper aktier för att de tror att alla andra gör det. Detta beteende kan leda till överdrivna kursrörelser."
Vi tackar Wikipedia för den fina förklaringen, och passar samtidigt på att konstatera att det vore snudd på tjänstefel av mig att inte hamra in ordvitsen vi alla såg komma. Är ni med? Här kommer den. Semmeltåget. Sällan har väl en så genomgripande rimlig term presenterat sig mitt framför ögonen på oss. Den riktigt ber om att bli använd av en 24-årig buttergubbe med witzelsucht-tendenser. Och vem vore jag att stå i vägen.
Okej, first things first. Jag förstår klickvänligheten i semlans alla avarter. Det gör jag verkligen. Men torde det inte finnas någon slags lägre ribba för vad man kan bli så öppet fascinerad av? Jag menar: jag kommer dagligen över en massa spännande grejer i mitt facebookflöde. Det är ytterst sällan, om än någonsin, jag känner ett skrikande behov av att tagga mina närmaste vänner i en FB-post så att alla kan se.
Droppen som fick bägaren att rinna över var inne på facebooksidan tillhörande Thimons Konditori och Bageri. Bilden på deras "seemothie" (vi hjälps tillsammans åt att kväsa ordet "seemothie" i sin linda, visst?) är fan helvetets nionde cirkel. Kommentarsfältet är peak semmeltåget. Det är ett beteende väl värdigt ett eget kapitel i Charles Mackays Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds.
I fjol skrev Mattias Kroon, landets bästa matskribent, en bitter text i samband med hysterin kring semmelwrappen. Då framstod det hela som något av en överreaktion. Hur illa kan det vara egentligen? Men nu, såhär ett år i efterhand och med den klandervärda semmelsmoothien runt hörnet (se, vi har redan glömt ordet "seemothie" tillsammans!), känns hans text plötsligt riktigt relevant.
"Semmeltacos, semmellasagne, semmelköttbullar, semmelfalukorv, semmelkimchi, semmelkåldolmar, semmelråbiff, semmelsandaler, semmelselfiestick, semmelfeminist, semmelkonstperformance, semmeltidning. Och slutligen, semmelburgare. Eller vänta nu, semmelburgaren, hur skulle den se ut?"
Som ni ser bär Kroons krönika nostradamiska förtecken. Men i all ärlighet: skulle någon bli förvånad om semmelfeminist kvalade in bland nyorden innan årets slut?
Läs även: "Middle East lanserar halloumikebab" (men bete er gärna som folk efter att ni har läst klart, skoja!) eller påminn er själva om ovan nämnda wrapsemla.