Jessica Heidrich sade upp sig från sin tjänst som head brewer från St:Eriks Bryggeri för att satsa på eget med sambon Magnus Karperyd. I januari 2019 gör Hop Notch mässpremiär på Nöjesguidens ölmässa i Stockholm.
Hur många gånger har du varit med?
– Väldigt kul mässa så jag har inte missat någon i Stockholm. Gillar att det ligger så centralt och har varit med som både utställare och besökare, men det här är första gången med Hop Notch.
Vad kännetecknar en bra öl?
– Balans, smak och humor. Öl skall vara gott och göra en glad.
Vilken är din favoritöl just nu?
– Rodenbach Alexander är en klassiker som var en av mina första riktiga ölkärlekar. Att den görs igen och att man kan få tag i den på fat är ju smått magiskt, så den får det bli.
Vilken öltrend tror du kommer starkast under 2019?
– Humledisiga, inte malt och jästgrötiga, NEIPAs samt ljus lager. För några år sedan hånskrattade ölnördar åt de som drack ljus lager, nu är ”alla” överens om att Craftlager är nästa stora grej.
Vilka utmaningar står den svenska ölbranschen inför?
– Lönsamhet för oss små, #DrinkLocal! Stor utmaning för oss, och konsumenterna, är fejkade varumärken som skall se ut som om det kommer från ett mikrobryggeri, men inte är det. Inget fel på industriöl, men oschyst att trampa på de små, dessutom med lånta fjädrar och feta bryggerilån.
Och vilka möjligheter ser du?
– Tjejerna tar för sig. Både som initierade och medvetna konsumenter så väl som på bryggerierna och i barerna. Blandad publik och blandat på arbetsplatserna gör livet rikare för alla.
Hur ser framtiden för ölmässor ut?
– Kul och mera diversifierat. Kommer nog flera mindre och lokala minimässor. Mässor i mindre städer. Det finns underlag både med intresserade besökare och många småbryggerier.
Läs mer om Nöjesguidens ölmässa.