Jessica Heidrichs nya recept

12:24 11 Dec 2018

Öldrottningen Jessica Heidrich har sagt upp sig som head brewer från St:Eriks Bryggeri och satsar nu på eget med sambon Magnus Karperyd. I januari 2019 gör de mässpremiär på Nöjesguidens ölmässa i Stockholm.

Efter åtta år som huvudbryggare på St:Eriks Bryggeri var det dags för Jessica Heidrich att prova stå på egna ben. Heidrich, som har varit hembryggare sedan studenttiden, vill ha kul och sprida glädje med sitt nya ölmärke Hop Notch.

Jessica Heidrich har verkligen gjort sig ett namn i branschen, både i Sverige och utomlands. Hon anlitas som öldomare i bland annat Australien, Nya Zeeland och USA för att inte nämna World Beer Cup - väldens största öltävling. Men hur hamnade hon i ölbranschen?
– Jag har varit hembryggare sedan studenttiden, men mest är det nog en kombination av intressen bland annat för mikrobiologi, biokemi, allt som är gott att äta och dricka plus ett bananskal som tog mig från läkemedelsforskningen till ölbranschen år 2009. Den som är mest förvånad att jag hamnade här är nog jag själv. 

Vad får dig att vilja skapa en egen öl?
– Det går helt enkelt inte att låta bli. När en idé kommer så bara det kliar i fingrarna att sätta igång att brygga. Det kan vara en doft, ett ord, en maträtt, ett minne som triggar igång skapandet eller insikten när jag öppnar mitt eget kylskåp och den ölen jag är sugen på inte finns där. Då finns det bara en sak att göra – börja brygga.

Vad driver dig? 
– Jag vill ha kul och sprida glädje med denna fantastiskt variationsrika dryck. Det är det som driver mig. Öl är roligt och jag hoppas att de som ser och dricker våra öl känner glädjen och passionen bakom och smittas av den. Ett av målen är att skapa ett företag med glada, stolta och passionerade medarbetare. Att brygga är ingen dans på rosor. Det är hårt och slitigt, men åh vad roligt det är ändå.

 

"Förut gjorde det mig lite ledsen och frustrerad. Nu blir jag mest full i fniss."

 

Hur känns det som kvinna i branschen? Känner du någonsin att du behöver bevisa dig för att bli tagen på allvar?
– Jag funderar inte så mycket på det utan ser mig först och främst som bryggare och tror att det är så mina kollegor i branschen ser mig också. Det är nog mest konsumenter och äldre som blir förvirrade i sin stereotypa föreställningsvärld när de ser att det är en tjej som står bakom kranarna och dessutom råkar kunna. Förut gjorde det mig lite ledsen och frustrerad. Nu blir jag mest full i fniss. Jag vet vad jag kan och mina kollegor också så jag behöver inte bevisa något för att bli tagen på allvar. De som inte tar mig på allvar har ofta mer att förlora på det än jag.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är så många saker. Det är både utmanande på många olika plan, roligt och gott. Hur många kan säga det om sitt jobb? Att det är kreativt och skapande. Både när det gäller dofter och smaker, men även formgivning av etiketter och så vidare. Att träffa kollegor och konsumenter. Det är ofta tämligen tungt och ensamt på bryggeriet men att komma ut på festivaler och träffa människor och få tjöta öl med likasinnade - det är verkligen fest.

 

"En öltyp som en riktig ölnörd knappt kunde tänka sig att vistas i samma rum som för tio år sedan."

 

Vad tycker du om öltrenden just nu och hur tror du den kommer se ut om några år?
– Ölbranschen är fantastiskt kul och kreativ just nu. Det känns som om det inte finns några gränser. Precis som alla trender så pendlar det mycket fram och tillbaka mellan extremlägen, men det känns som att de värsta galenskaperna när det gäller smaksättningar kanske lugnat ned sig nu. Eller? Något som kommer  stå starkt är ljus lager. En öltyp som en riktig ölnörd knappt kunde tänka sig att vistas i samma rum som för tio år sedan. Nu bryggt av coolaste mikrobryggerierna med mera smak och hjärta, långt ifrån storbryggerier och massproduktion. Det händer så mycket spännande nu och det kommer att hända mycket i framtiden också. Fokus och fascinationen av humle kommer att bestå länge. Humle är ingen trend, däremot humlesorter är det. Det kommer troligtvis även att grävas djupare i historiska sätt att brygga och fermentera olika drycker. En del kommer att vara drick- och njutbart, annat troligtvis mest kul ur ett kuriosaperspektiv. Det kommer att tillkomma flera småbryggerier som lockas av det intresse som är för ölen nu, men som efter några år inser att det är väldigt mycket jobb och lite klirr i kassan.

Hop Notch lanserades i november 2018 då de även släppte sin första öl, en session-IPA vid namn Hello World. Den 26 januari 2019 medverkar Jessica Heidrich tillsammans med många andra bryggare på Nöjesguidens ölmässa i Stockholm.

JESSICA HEIDRICH FAVORITÖL JUST NU

Hop Notch Hello World såklart, men om man inte får välja någon av sina egna så gillar jag dessa.

Russian River – Pliny the Elder

New Belgium – The Hemperor

Gouden – Carolus Christmas
 

Läs även: Nu släpps biljetterna till Nöjesguidens ölmässa.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 12, 2018.

Fler artiklar

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Gerege

Sedan övertagandet av klassiska Mongolian Barbecues lokaler på Södra Promenaden 2017 har Gerege varit ett spännande tillskott på Malmös restaurangkarta.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!