Toni Holgersson - Nordic Noir

Patrik Forshage 00:04 25 Aug 2016

På den sista delen av den trilogi Toni Holgersson gjort med sonen Dante Kinnunen som producent faller även de sista pusselbitarna på plats. Redan med Sentimentalsjukhuset för fyra år sedan närmade de sig den mjuka moderna vissoulens perfektion, och när Toni Holgersson här tolkar Charlie Engstrands visor vill man redan inledningsvis rista minst hälften av de varmt vemodiga och poetiska textraderna i sten så att de aldrig riskerar att förloras (”som ung var jag en gammal krigare” och ”man kan se stjärnor mitt på dagen ifrån botten av brunn”, för att nämna två av många).

Den stabila uppställning av några av landets bästa musiker som åter anlitats bidrar till den överväldigande upplevelsen, liksom Dante Kinnunens och Anna Maria Espinosas duettinsatser. Det ger trygghet och utrymme för Toni Holgersson att excellera i intim mjuk soulsång. Vi visste det sedan senast, men fortfarande tål det att upprepas att det inte finns någon sångare i landet som matchar den värme han förmedlar. Toni Holgersson är inte längre enbart en av Sveriges bästa vissångare, idag är han landets främsta soulsångare.

Lika avgörande är den botten av hypermoderna dämpade beats och loopar som Dante Kinnunen lägger. Här använder han hela sin kompetens och talang för att etablera en helhet som är varm och sammanhållen, och som har en svindlande detaljrikedom. Som när det dova beatet i Vägen till Paris plötsligt växer i volym och klarhet, som om alla filter tagits bort, och sedan tystnar helt för att ge maximalt utrymme åt Toni Holgerssons röst. Eller den drömskt episka Fripp-gitarren som höjer Två träd högt över skogsbrynet, eller när en mäktig kontrabas bär upp den intill sammanbrott ödsliga Visa med sluten mun.

Ändå är det är när Dantes melodiska r’n’b-refräng i Gul tamburin kombineras med ett tidlöst elpiano direkt från Muscle Shoals i en melodi som är perfektion som det till fullo går upp för lyssnaren att det är ett komplett mästerverk Toni Holgersson och Dante Kinnunen åstadkommit. Det kommer inte ut någon närmare eller mer angelägen skiva i Sverige i år. Förmodligen inte heller nästa år, eller året därpå.