Varför har hela vänstern gått på Moderaternas nya tunnelbanereklam?

09:59 24 Jan 2018

Folk frågar sig hur det har kunnat bli så här töntigt. Därför förvånar det mig att ingen har kommit vidare med de tankegångarna.

De senaste dagarna har det varit svårt att vända blicken utan att mötas av Moderaternas nya slagord "Aina ska med", "Tack the police", "Kniv i skolan – bara på träslöjden", "I Stockholm ska det bara finnas go zones!" och "Det vanligaste tjejnamnet i stan ska inte vara ett skällsord". Reklamen är uppsatt i Stockholms tunnelbana, men jag har mest sett den på olika vänsterpersoners Instagram- och Twitterkonton och läst om den på redaktionell plats i tidningarna. 

Det här med att det vanligaste tjejnamnet i stan inte ska vara ett skällsord har blivit en stor snackis. I en text i Aftonbladet Kultur frågar sig Anna Andersson om föräldrar kring Nytorget döper sina döttrar till hora nuförtiden. Hon slår fast att de vanligaste kvinnonamnen i Stockholm är Alice och Maria, att inget av dem är ett skällsord och funderar på om skällsordet som Moderaterna åsyftar är "brallis" (gammalt stockholmsslang som betyder typ "snygg tjej"). Men det Moderaterna menar är att tjejer inte ska behöva höra skällsord oftare än sina riktiga namn.

Men det som folk har frågat sig mest är hur det har kunnat bli så här töntigt. Därför förvånar det mig att ingen har kommit vidare med de tankegångarna. För det människor verkar tro är att Moderaterna har dammat av Bo Lundgren, hyrt in Carl-Jan Granqvist och Lotta Bromé från Bingolottos julrimstuga och låst in dem tillsammans för att brainstorma slogans. Och att trion sedan har tapetserat hela Stockholm med affischerna utan att någon har fått förhandsgranska dem.

Minns ni vad man pratade om när man pratade om Moderaterna för knappt ett halvår sedan? Moderaterna var Ska Anna Kinberg Batra avgå?-partiet. Moderaterna var interna stridigheter och kris-partiet. Moderaterna var samarbeta med SD-partiet. Vad Moderaterna faktiskt tyckte i någon sakfråga var det nästan ingen som pratade om. 

Nu är Moderaterna istället töntiga slogans-partiet. För det första är det mycket bättre att vara töntiga slogans-partiet än interna stridigheter och kris-partiet. För det andra innehåller de här affischerna, förutom töntiga slogans, tydliga budskap om vad Moderaterna går till val på 2018. De vill få ordning i klassrummen, de vill ge polisen mer resurser och de vill göra gatorna tryggare. Och det är vänstern som sprider budskapet. Moderaterna måste vara mycket nöjda.

Samtidigt i Socialdemokraterna: Två personer på partikansliet har just arbetsbefriats efter att ha startat ett trollkonto på Twitter där de skojar om Sverigedemokraterna.

Läs även: "Är det mitt fel att man inte får ha "mjukisbyxor" på krogen i Stockholm längre?"

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!