Erbjudandet om att öppna en cocktailbar blev istället ett klassiskt italiensk café och en bar med smak för aperitivo, i en miljö som för tankarna till den citronrika Amalfikusten. Tjogets nya satsning är här.
Krögare utan gränser är bara ett av Andreas Bergman och Joel Söderbäcks alter egon i krogbranschen. Duon driver sedan tidigare tillsammans i lite olika konstellationer såväl Tjoget som Paradiso, och har varit starkt tongivande de senaste åren i krogstockholm då de med baren Linje Tio bland annat landat en plats på den internationella 50-best-listan. Förra gången de tog steget in på Östermalm var med klubben Get a Nightlife, och då med Hornstullsgruppen som avsändare. Denna gång är det med den nya aperitivobaren Positano, och som avsändare står Tjoget.
Jag blir inte helt klok på era bolagsordningar, alltså vilka som är inblandade i vilket projekt.
Joel: Det man kan säga är väl att det är konstellationen från Tjoget som kommer att driva Positano.
Men egentligen är det ni två, Joel och Bergman, som ligger bakom det mesta som görs eller hur?
Joel: Vi två, och i det här fallet i allra högsta grad Bobban (Robert Rudinski, red anm). Men jag och Bergman är absolut den gemensamma nämnaren för väldigt mycket, så är det.
Hur kommer det sig?
Bergman: Vi har egentligen hängt ihop sen vi gick på Södra Latin och blev kompisar. Sen började vi simultant jobba krog båda två, och på den vägen är det. Ända sedan vi drev Reisen har vi jobbat tillsammans, det är 13 år sedan nu.
Joel: Vi är egentligen väldigt olika, men det tror jag också är styrkan i vårt samarbete.
Nu när det börjar bli så många krogar och projekt måste det ändå vara lite av en utmaning att ni är så starkt förknippade med era etableringar. Det är liksom er man ringer om man vill få bord, hur jobbar ni med det?
Bergman: Vi svarar i telefon även om klockan är halv tre på natten en fredagkväll och folk vill komma in på någon av våra krogar. Det är också där vi har olika styrkor, jag kanske är mer tillgänglig vissa tider på dygnet och Joel andra. Vi kompletterar varandra väldigt bra och det är det som gör oss till det starkaste krögarteamet – i hela världen.
Joel: Vi har också tydliga roller mellan varandra, vilket också gör det tydligt för personalen på våra olika ställen.
Det snackas om en avmattning av krogbranschen, det är inget ni märker av?
Joel: Det är klart att vi märker att folk generellt är lite stressade över framtiden, och håller lite hårdare i sin plånbok än tidigare. Men det öppnar snarare dörrar för vår bransch än stänger dem. Ta det här stället som exempel, det är kanske inte nya butiker som ska adderas utan snarare sådana som oss.
Bergman: Samtidigt spenderar folk en större del av sin disponibla inkomst på krogen. Men det är inte bara besökarna heller, utan folk köper tapasrestauranger för 100 miljoner och öppnar ytterligare en i en skidort strax därpå. Så pengar finns det utan tvekan.
På tal om det, varför väljer ni att öppna här nu? Det kändes kanske inte på papperet som en självklart val sett till vad ni gjort tidigare.
Joel: Vi fick frågan från NK om att öppna en cocktailbar från början, samtidigt som vi länge hade haft en dröm om att öppna en italiensk aperitivobar och café. Jag tror att NK är den perfekta platsen för det.
Bergman: Sen hör det till saken att vi älskar Östermalm.
Det känns också som ett uppfriskande fuck you till en ekonomi i nedgång, att ni öppnar krog i Sveriges kanske finaste varuhus med ett namn som för tankarna till lyx.
Bergman: Visst är det så, och namnet är väldigt mycket valt för att man ska tänka på något positivt och trevligt. Det ska vara ett ställe man kan förlusta sig i vardagslyx, även i november. Det är sommar året runt på Positano.
Joel: Sen ville vi såklart också att det skulle förmedla en bild av Italien som matchar det vi kommer att servera. Positano fångar upp känslan i den gamla aperitivokulturen men paketerar den i en modern förpackning.
Menyn på Positano kommer att bestå av enklare pastarätter, sallader, chark, ostar, italienska sötsaker, högkvalitativt kaffe och cocktails presenterade i "en miljö som för tankarna till den citronrika Amalfikusten".
Joel: Vi har inte direkt sparat på krutet när det kommer till inredningen. Det här ingen dagslända vi bara startar upp, utan Positano är en extremt långsiktig satsning.
Ni tar den italienska solkusten till Stockholm, vilket är supernice för oss som bor här. Men har ni inte blivit sugna på att snegla på öppningar utanför Sverige? Ni har ju blivit ett namn på den internationella scenen.
Joel: Det har funnits internationella planer, och vi var inne lite på den grejen med SNS-barkonceptet i New York som vi sedan valde att hoppa av. Men det är nog en annan intervju.
Bergman: Vi förstod ganska fort svårigheterna i att etablera något där man inte sitter på nätverket och kunskaperna om ramverket.
Joel: Det blir som att man ska lära sig alfabetet igen. Just nu handlar våra internationella planer mest om det pensionat vi ska öppna på rivieran när vi blir gamla.
Bergman: Allt vi gör idag blir samtidigt internationellt efter framgångarna med Tjoget. Positano kommer såklart också att bli det, och detta är väl bland det mest internationella man kan göra i Stockholm idag, sett till platsen och klientelet.
Positano öppnar på NK:s andra våning den 18 november.