Tio år med Minecraft

14:22 17 Jun 2019

I maj 2009 släpptes ett stycke svensk mjukvara som för evigt skulle förändra sättet vi såg på spel, sättet vi köpte spel och sättet vi spelade spel tillsammans.

Vi var få som tog det extremt blockiga och simplistiska Minecraft på allvar när det först började dyka upp i våra oförstörda 00-talsflöden. Men kritikernas fnysningar sattes snart i vrångstrupen när antalet aktiva spelare sköt i höjden och när du väl själv testat spelet var det extremt svårt att inte sälla sig till hyllningskören. I Minecraft fanns något vi saknat. Exakt vad är fortfarande inte helt klart, eftersom alla dess delar redan existerade i andra spel.

 

"Innan Minecraft fanns det få andra spel som fått den här draghjälpen"

 

Spelet var fantastiskt på många sätt, men för att förstå exakt varför Minecraft blev så stort som det blev måste vi också förstå att tajmingen var perfekt. Minecraft släpptes i en tid då den digitala distributionen på riktigt tog fart, och var ett av de första spelen att lanseras i så kallad early access – du kunde spela det innan det var färdigutvecklat (och kanske få påverka hur det utvecklades). Spelets öppna, sandlådeliknande karaktär bäddade också för att många spelade in videoklipp och publicerade på youtube. Idag ses det som en självklarhet, men innan Minecraft fanns det få andra spel som fått den här draghjälpen i lika stor utsträckning. 

Spelet både banade vägen för, och red på, det tidiga 10-talets teknologiska vågor. Den 18 november 2011 släpptes Minecraft ”på riktigt”. Då hade det redan sålt mer än en miljon exemplar. Sedan dess har det slagit fler rekord än det går att lista, dragit in mer pengar än det går att spendera. 


Markus "Notch" Persson.

 

Men nog med elefanten i rummet nu, va? Kan vi tala om Minecraft utan att i samma mening nämna den person som startade allt? Markus ”Notch” Persson var personen som skapade Minecraft. Det var han som såg till att vi kunde börja spela det den där maj-dagen för tio år sedan. Men det var också han som efter att ha sålt spelet till Microsoft för 18 miljarder kronor (2014) främst verkar ha lagt energi på att bete sig som en tölp på Twitter. När Microsoft och Mojang nu firar Minecrafts 10-årsjubileum gör de det utan att nämna ”Notch”. Hans namn är bortplockat från startskärmar, då hans ”åsikter och kommentarer” inte är något Microsoft vill stå för.

Men trots allt är det länge sedan framtiden såg lika intressant ut för Minecraft som det gör just nu, efter att originalet sålt i ungefär 176 miljoner exemplar. Anledningen stavas Minecraft Earth, och är en slags Augmented Reality-version av Minecraft. Du skapar dina Minecraft-byggnader i verkliga världen, genom din mobil. Tänk dig ett Pokémon Go, fast Minecraft. Tillsammans med andra bygger ni fantasifulla skapelser i offentliga parker, eller på ditt köksbord. Och gillar du att slåss mot fiender eller samla resurser går det också bra.

Alldeles oavsett hur intressant Minecraft Earth blir finns det ingen som kan säga att de här senaste tio åren förändrat oss. När vi blickar tillbaka på hur svensk kultur påverkade omvärlden under 00- och 10-talet finns det väldigt få andra saker som kan mäta sig med det avtryck som Minecraft gjorde. Sett med ännu lite mer distans är det inte omöjligt att Minecraft hålls som ett av de största svenska kulturella verken under modern tid.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2019.