Med en hyllning till livets alla förstagångsupplevelser och ett namn hämtat från Renaults egen logga tog bidraget CLIO Lozenge hem designtävlingen Renault by Berghs.
De senaste månaderna har ett 80-tal studenter på reklamskolan Berghs School of Communication haft det extra stressigt. De skulle inte bara hinna med sina obligatoriska projekt och uppdrag, utan hade också bestämt sig för att delta i designtävlingen Renault by Berghs. Uppdraget var att ge bilmodellen CLIO ett nytt utseende med tillhörande PR-strategi, koncept och kommunikation. Tisdagen den 24 november var det äntligen dags att avslöja vem som tagit hem priset, och skulle få besöka Renaults designcentrum i Paris samt se sin bil tillverkas i 200 exemplar.
Den vinnande bilen heter CLIO Lozenge, och namnet är hämtat från formen på diamanten i Renaults logga. Gruppen bakom idén består av Gustaf Jonshult, Joel Klasén, Linnéa Björkman, Ariana Ocampo, Jenny Löfgren och Filip Lindén. Deras koncept kretsar kring nostalgi och alla de stunder du inte glömmer – framför allt de gånger du gjort något första gången, och vilar på två ord: “Your first.”. Tanken är att kunna följa upp de orden med något annat, som triggar en känsla i den som läser meningen, som “Your first. Apartment” eller “Your first. Kiss” och förstås: “Your first. Renault CLIO.”.
Gruppen skapade ett mönster baserat på Lozengeformen, som går igen på flera ställen i designen. Bilen kommer också med en tillhörande app som ska kunna berätta för sin förare om allt från hur hen ska köra för att undvika köer, till att den behöver service. Ungefär som David Hasselhoffs bil i Knight Rider. Fast i verkligheten. Om det är din dröm kan du hålla koll i vår – då en begränsad upplaga av Renault CLIO Lozenge kommer att finnas att köpa runt om i Sverige.
Läs också: De vann Renault By Berghs och se bilderna från prisutdelningen.
Renault By Berghs: Vinnarbilen CLIO Lozenge
Stad:
Kategori:
Se alla artiklar om: