Hur går det egentligen för de studenterna från Berghs School of Communication, som just nu tävlar om att ge Renaults bilmodell CLIO en ny design? Vi kollade läget med Simon Lublin, copywriter med planer att fira en eventuell vinst tillsammans med Zlatan.
Varför bestämde du dig för att hoppa på projektet?
– Egentligen trodde jag inte att jag skulle ha tid att delta då vi just nu är inne i en väldigt intensiv period i skolan. Men när jag blev tillfrågad i sista minuten att hoppa in i en grupp som saknade copywriter kändes det ändå som en kul grej att göra. Dessutom tyckte jag att det var en intressant grupp som bestod av personer jag inte jobbat tillsammans med tidigare så det bidrog också.
Hur tänkte ni när ni började, vad var planen?
– Personligen känner jag att det gäller att hitta något som särskiljer från bilreklam som bilreklam brukar se ut. Människor är nog överlag trötta på att inte bli överraskade. Att mata personer med samma typ av kommunikation, men med små variationer, gång på gång känns respektlöst. Du lagar ju inte köttbullar och makaroner till middag varje dag liksom. Och byter ut ketchupen mot lite pesto på tisdagen. Det är fortfarande köttbullar med makaroner.
Vad har varit er största utmaning hitills?
– Just att hitta en insikt som vi kan använda, men som vi tänker att ingen annan är inne på. En tävling är ju en tävling, så det räcker inte att komma med något halvdant.
Hur firar ni om ni vinner?
– Vi har snackat lite om det och gruppen har väl lite olika mål. Men från början har väl målet varit att Nille, strategen i gruppen, ska hitta kärleken i Paris, och att någon annan skulle käka baguette nedanför Eiffeltornet. Medan dom gör det får jag väl sitta på något schysst hål i väggen och dricka rödpang och äta sniglar. Och träffa Zlatan förstås. Zlatan är alltid kul!
Läs också: Hur designar man en bil?
Renault By Berghs: Möt de tävlande #2
Stad:
Kategori:
Se alla artiklar om: