På omslaget till det här rykande färska numret till Nöjesguiden syns Perfect Days pr-chef Daniel Redgert. I tidningen förklarar han varför vår webbredaktör Frasse Levinsson misslyckades med att bli Instagramkändis.
Beskriv ditt arbete så att ett barn förstår vad du gör.
– Min titel är PR-chef och det innebär att jag jagar kunder för att nå mina budgetmål samt ansvarar för att mina anställda sköter sig. Pr-biten innebär att jag får ut saker i media, i allt från Petra Tungårdens Instagramkonto till någon Dagens Industri-artikel Mats Qviberg sitter och läser på toan. Sedan sitter jag också i ledningsgruppen på Perfect Day, vilket innebär att jag är med och tycker till om hur Sveriges mest progressiva mediehus ska arbeta och forma resten av medievärlden. Och så driver jag en intervjupodd också, den borde alla lyssna på. Ett mycket roligare Värvet. Lyssna på Tankar med.
Nöjesguiden #5
Hur bra är Instagram som reklamkanal?
– Det är bra för företag att annonsera på Instagram, men bara om man producerar innehåll folk faktiskt vill se och lägger det i kanaler där målgruppen faktiskt bryr sig. Det är oftast där det blir fel.
Vilken svensk Instagramkändis håvar in mest gratisprylar just nu?
– Petra Tungården.
"Även om jag inte deltagit i Let’s Dance har jag varit puffad på Sveriges näst största sajt"
När ska du bli känd för folk som inte jobbar med media?
– Inte efter denna artikel i alla fall. Jag körde Idol Extra med Gry på TV4 samt RixMorronzoo med Laila ganska nyligen, det hjälpte mig nog lite på traven. Och även om jag inte deltagit i Let’s Dance än har jag varit puffad på Sveriges näst största sajt Expressen.se i typ två år, det är folkligt. Men mitt Let’s Dance-break kommer 2017/2018 tror jag.
Hur tycker du att Nöjesguidens varumärke står sig idag?
– Jag antar att den största trafiken på er sajt kommer från Clara Henry och HanaPee. Publiken som läser dessa bloggar bryr sig troligen inte jättemycket om Nöjesguidens övriga redaktionella innehåll, utöver att det är oundvikligt att snubbla över ibland när man är inne och läser sina favoritbloggar. Sedan har vi majoriteten – dom tycker bara ni är elaka. Sedan har ni er fanbase som är "friends and family" till er på redaktionen och kanske en och annan medarbetare på SVT Edit.
Hur tycker du att vi sköter oss när det kommer till kommersiella samarbeten?
– Har ingen jättekoll på er längre, så vet inte exakt hur ni jobbar med det. Men er Instagram suger ju, så den behöver ni fixa till innan ni kan börja sälja på. Fler följare behöver ni också, så Clara Henry kanske kan pusha er? Ni måste kapitalisera mer på era profiler för det är bara en tidsfråga innan företag kommer att sluta köpa sponsrade artiklar som ingen läser. Den personliga avsändaren är allt, så hitta lite profiler också, för efter Mello drar säkert Clara och då antar jag att er trafik kommer att sjunka något otroligt. Och när ni väl börjar producera material som kommersiella samarbetspartners vill synas i kommer er lilla trogna fanbase att dra, för då har ni helt plötsligt blivit som vilken kommersiell produkt som helst.
Läs även: Jag blev Instagramkändis och allt jag fick var den här kashmirtröjan.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2016.