Efter närmare fem år av planering är Hedda Spendrups nya bryggeri Omaka redo för att möta världen, och med bryggeriet kommer såväl bar som restaurang inom kort.
Under året har Hedda Spendrup och övriga medarbetare bakom Omaka suttit på tillfälliga adresser i Stockholm och utvecklat vad som ska förhoppningsvis ska komma att flytta gränserna för vad ett bryggeri kan vara. Nu är de första provbrygderna klara och bygget av det slutliga bryggeriet har tagit fart ordentligt på Uggelviksgatan.
I februari 2020 öppnar Hedda Spendrup sitt eget bryggeri.
– Med Omaka vill jag utmana vad öl kan vara, utan att det blir för pretentiöst. Omaka är ett innovationsbryggeri som speglar nästa generation Spendrup. Mitt mål är att bredda synen på vad en öl kan vara, hur den kan smaka och när man ska dricka den.
Vad består denna av, om du får beskriva det själv?
– Jag skulle beskriva det som en ny generations smaker. Det jag vill göra med Omaka är att lyfta öl till en ny nivå. Det låter väldigt pretentiöst men då får det väl göra det. Omaka ska spegla den nya generationen Spendrup. Jag, min bror och våra kusiner är mer än det Spendrup var för 20 år sedan.
Förutom Hedda ingår bland annat just hennes bror Axel Spendrup i teamet bakom Omaka. Han är utbildad formgivare och ansvarar för varumärkets visuella uttryck. Tillsammans för de familjen Spendrups hundraåriga bryggartradition vidare, och namnet Omaka kommer från just ambivalensen i att navigera mellan historia och framtid.
– Vi vill nå både ölälskarna och de som inte tror att öl är något för dem. Jag tror att många människor har lättare att relatera till smaker än till ölstilar, och därför vill jag jobba utifrån smak istället för att kategorisera allt jag gör. Min ambition är att Omaka ska bli ett val för människor som gillar mat, dryck och spännande smaker överlag.
Att namnet även för tankarna till det japanska ordet Omakase är ett lyckligt sammanträffande.
– Det är också ett väldigt vackert ord i sig, och funkar internationellt.
Bryggningen väntas komma igång på riktigt strax innan årsskiftet och det första ölet släpps i början av nästa år. Lokalen kommer längre fram i vår även att bestå av en bar och restaurang som ska vara öppna för allmänheten. Just nu ligger emellertid fokus på att få klart bryggeriet och de första brygderna.
Läs även: Omaka ska förändra synen på öl.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 11, 2019.