Ny klädbutik öppnar på Möllan – vill göra Malmömerch bortom klyschorna

11:02 21 Jul 2017

Grundaren har ledsnat på alla Dalahästar och älgtröjor: "Vi förtjänar bättre"

Emilio José Bernard, uppväxt i södra Kalifornien och med en bakgrund inom grafisk design, har sedan han flyttade hit 2011 kärat ner sig totalt i Malmö. Som en följd av detta har han sett till att locka över vänner och familj på besök så ofta det går för att visa dem runt. De tenderar att hålla med, de känner också att Malmö är fantastiskt på så många sätt. Men, upplever Emilio, det finns ett problem: varje gång de ska ge sig av och vill köpa med sig någon slags souvenir hem slås han av hur skralt utbudet är.

– Allt man ser är bara Dalahästar, t-shirtar med älgtryck och traditionella vykort. Det som finns tillgängligt är massproducerat, estetiskt otilltalande och ger en förvrängd bild av vår underbara stad.

Ur utbudsirritationen föddes idén till Emilios nya satsning: klädbutiken Malmö Clothing Co. Den 27 juli öppnar han upp för allmänheten inne på Mitt Möllan. Där kommer man till en början att kunna hitta t-shirts, gympapåsar, posters, stickers och vykort befriade från de allra vanligaste turistmotiven.

– Med tanke på antalet kreativa, ambitiösa och duktiga människor som finns i stan borde det finns någonstans där man skapar intressant och representativ merch som inte involverar flaggor eller älgillustrationer. Vi förtjänar bättre. Det är därför jag startar Malmö Clothing Co. nu, berättar Emilio.

Emilio själv kommer att stå för designen på de allra första prylarna. Framåt hösten är tanken sedan att han kommer att börja ta in material från andra lokala formgivare. Allting trycks här i Malmö på hållbart producerade material.

Malmö Clothing Co. är faktiskt inte den enda satsningen som Emilio José Bernard har hunnit göra på samma område sedan han flyttade hit. 2015 låg han nämligen bakom (den numera nedlagda) butiken From Skåne tillsammans med två vänner. Där sålde de olika slags hantverksprodukter gjorda av enbart skånska formgivare.

Har du några långsiktiga mål med Malmö Clothing Co?
– Jag skulle vilja se varumärket och butiken växa till att bli ett slags variationsrikt centrum för kläder och prylar som representerar staden.

Till hösten väntar en större, mer officiell butiksöpning och samarbeten med andra lokala varumärken för att göra limiterade upplagor av olika produkter.

– Själva idén med varumärket är att det ska handla om samarbeten och experimenterande, så man kommer alltid att hitta något nytt och spännande i butiken, förklarar han.

Hur kommer det sig att du valde att öppna butiken i just Mitt Möllan då?
– Kort sagt älskar jag Mitt Möllan. Det är en komplicerad plats, men det är också charmen med den. Den har gått igenom så många förändringar genom åren och nu känns det som att den äntligen har hittat sin rätta identitet. Jag vill vara en del av det och hjälpa Mitt Möllan att fästa sin plats på Malmöscenen. Dessutom är maten här oanständigt god!

Emilio poängterar att butiken är till för både "locals" och turister.
– Förhoppningsvis kan den erbjuda en inblick i olika kreativa fickor av staden som du kanske inte visste fanns sedan tidigare.

Läs även: "Copenhagen Street Food stänger – här är grundarens nya satsning"

Du har väl inte glömt att följa Nöjesguiden på Facebook?

Stad: 
Lokal: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!