Foto: Peter St James.

Nästa år är ett Skottår

08:12 6 Sep 2019

Efter framgångarna som följde med de första släppen startar Skott nu eget skivbolag, och en positiv bieffekt är att debutalbumet äntligen får komma ut. 

Sångerskan och låtskrivaren Pauline Skötts första fyra singlar under artistnamnet Skott nådde samtliga förstaplatsen på Hypemachines globala lista. Världsstjärnor som Katy Perry och Lorde twittrade om hennes musik och utöver att ha varit förband åt bland annat MØ så har Skott även hunnit med egna turnéer i Europa och USA. Hennes katalog har vid det här laget passerat 60 miljoner streams på Spotify. Nu startar Skott det egna skivbolaget Dollar Menu där hon kommer att släppa ny musik under hösten och vintern. 

Senast jag träffade Skott var på showcasefestivalen By:Larm för två år sedan. Då var debutsingeln Porcelain relativt nysläppt, men redan när jag checkade in på hotellet i Oslo spelades flera av hennes låtar i receptionen. Samtidigt var det en väldigt ödmjuk artist jag träffade, som hade glömt bort att spela ett par låtar i repertoaren. Efter By:Larm bar det av till SXSW och nästa gång jag såg Skott var som fullblodsartist på Linnéscenen under Way Out West 2018. 

Allt verkar gå väldigt fort för dig, men samtidigt långsamt om du förstår vad jag menar. Förra året fyllde du Linné på Way Out West, samtidigt har du inte släppt ett helt album än? 
– Haha, det var en bra sammanfattning tycker jag. Men det här med albumet är faktiskt en av anledningarna till att jag valde att lämna mitt majorbolag och starta eget. Många skivbolag idag är väldigt singelfixerade och det har gjort att albumet har tagit så himla lång tid att göra. Jag tror på albumet som format, det ger mig möjlighet att berätta hela historien. Tänk som en massa noveller som sätts ihop till en roman. 

Skotts nya team består av handplockade personer från olika hörn av världen. Hennes management kommer från Los Angeles, ett filmteam från Vancouver, label i Stockholm och presspersoner i Paris, London, New York och Sydney.

Det är en väldans massa människor. Vem håller ihop allt?
– Det är min manager som framför allt håller ihop det, men det viktigaste med att vara sin egen är att beslutsprocesserna faktiskt går mycket fortare. Nu är det jag som bestämmer och har sista ordet. 

Finns inte risken att det kan bli svårt för dig att skilja på artisten och företaget Skott?
– Det finns absolut en risk, och jag tror att det absolut är viktigt att vara medveten om den. Men det tror jag att jag är, och det kreativa kommer alltid först. 

Vilken marknad är mest prioriterad för dig i nuläget, om man frågar artisten Skott?
– London och England har alltid varit en viktig plats för mig, men jag hoppas och tror på att jag kan lägga mer tid på Sverige. Det är viktigt för mig personligen.

Pauline Skött härstammar ursprungligen från Rättvik och inför den första singeln på nya etiketten, Bloodhound, tog hon med sig ett filmteam till familjehemmet för att spela in en video på hemmaplan. 

Jag trodde typ att musikvideon var död, vad roligt att du gör en! 
– Att göra musikvideo är ett väldigt roligt sätt att addera ytterligare ett lager till berättelsen, och inte minst var det kul att jobba med det kreativa kring den. 

Videon i fråga är en Ajvidedoftande suggestiv berättelse om en liten stad vars invånare mystiskt försvinner medan populationen av hundar tycks bli större och större.
–  Idén började faktiskt lite på skoj då mina föräldrar har papillonhundar och en familjevän som driver kennel uppe i Rättvik. Precis när vi satt och spånade på storyboarden till videon messade plötsligt min syster en bild på sig själv med en massa papilloner och prispokaler i bakgrunden. Det var så surrealistiskt. Papillon är väl dessutom den förmodligen minst skrämmande hundrasen vilket gjorde det extra kul att leka med tanken på dem i en mystisk skräckfilm. 

Det är också väldigt i tiden att anspela på mystiken kring den svenska landsbygden. 
– Ja, och efter alla vändor i olika länder med både turnéer och låtskrivarsamarbeten så kändes det extra viktigt för mig att få komma hem. 

Du är också gammal violinist, som varit på spelmansläger och grejer. Känns det viktigt att bejaka det arvet?
– Jag vet inte om det känns viktigt på så sätt, utan för mig kommer det av sig själv att jag gör det. Det är en stor del av mig. 

Är det fortfarande en fördel att komma från Sverige när man ska breaka internationellt? 
– Det törs jag inte svara på om det är, för det finns samtidigt en risk att hamna i det skandinaviska popfacket. Det är väldigt svårt att ta sig ur det. Men visst, om du inte kommer från USA är det väl inte en nackdel att komma från Sverige direkt heller. 

Nu har vi pratat mycket om det som syns och hörs utåt, men hur går arbetet med den kommande skivan. Spelar du in här i Sverige?
– Jag spelar in i Stockholm vilket både känns som en trygghet men också inspirerande. Årstiderna ger mig inspiration, jag tror att min musik nog skulle låta helt annorlunda om jag bodde i LA eller något liknande. Kylan, mörkret och omväxlingen behövs liksom.

Gör du som tidigare det mesta själv, eller blir det några samarbeten? 
– Det kanske blir någon feature, det har jag inte riktigt bestämt än. Men jag jobbar framför allt överlag med kompisar. Många gamla klasskompisar är med, särskilt på producentsidan. Jag är en bättre låtskrivare än producent. 

Jag tänker att skivbolaget funkar lite som en redaktör för en artist, vem har den rollen nu för dig när du driver eget. Vilka är dina trusties?
– Oj vilken svår fråga, det har jag nog inte tänkt på faktiskt. 

Vem spelar du upp dina nya låtar för först?
– Mina föräldrar, haha. De kanske inte alltid är så objektiva, då de gillar allt jag gör, men jag är väldigt bra på att läsa av dem. Särskilt pappa. 

Du kanske skulle ta in dem i bolaget?
– De är i princip redan med, mamma fick även hoppa in som producent när vi spelade in musikvideon. 

Bloodhound släpps den 6 september. Nästa singel från det kommande albumet kommer i slutet av oktober.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2019.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!