Arenakonserter i all ära, men nu faller blickfånget på publiken.
I somras skrev jag i Nöjesguiden om hur liveindustrins starka återkomst resulterat i att 2023 blivit dess mest framgångsrika år någonsin. Att giganterna återigen kunnat ge sig ut på vägarna har gjort köpsuget hos fansen enormt. Efterfrågan har också gjort scenshowerna mer påkostade, men framförallt flera timmar långa. Konserterna blir längre och längre, därav har de också börjat konkurrera ut festivalerna. Alltså har även prislappen på biljetterna höjts.
Arenakonserterna blir till större och större event och likaså förberedelserna inför dem. På samma sätt som festivalerna gett upphov till ett speciellt mode är nu konserterna en möjlighet för fansen att visa upp sig. Fenomenet är inte nytt, men varför har det blivit så populärt just i år?
Det börjar med artisterna själva, som klär sig i allt mer extravaganta kläder med specifika referenser till albumens eror. När garderoben blir en tydligare del av deras identitet, blir publiken influerad att spegla det. Så det enklaste svaret är såklart att det handlar om chansen att bli sedd av sin idol. Artisterna uppmärksammar ofta de mest unika kostymerna och delar favoriterna i sociala medier, kanske får fansen till och med följa med backstage. Det finns även mängder av fankonton som samlar de mest kreativa kläderna. Det är helt enkelt ett väldigt konkret sätt att visa sin hängivenhet.
Men en lika stor del av rörelsen är samhörigheten med andra fans – på samma sätt som fotbollsfans sätter på sig en tröja. Det är ett beteende som man länge kunnat se inom cosplay och bland fans inom andra kultursfärer. På Tiktok delas instruktionsvideos för kostymer och väntan på konserten blir lika viktig som själva spelningen. Det långa planerandet blir värt det när internskämten och referenserna kan delas med andra fans. Avkodningen av andras kreationer blir både en isbrytare och ett sätt att bekräfta fanidentiteten.
Dessutom är en stor del av motivationen självklart att klä sig för sociala medier – våra liv blir allt mer kurerade och att lämna en konsert utan att ha något delbart vore som att inte gå på konserten alls. Vilket ju är ypperlig marknadsföring för artisterna, en stor anledning till att de själva uppmärksammar fansen.
Snöbollseffekten gör att det hela tiden är fler som hakar på trenden. Även om det finns en prestige i att sticka ut så mycket som möjligt, är det lätt för alla att delta eftersom du själv lägger ribban för din outfit. Egentillverkningen blir dessutom i de flesta fall billigare än att köpa artistens egen merch, vilket också gör det mer tillgängligt.
Att vilja etablera en gemensam identitet och manifestera den är kanske som mest förståeligt hos fansen av artister som Harry Styles och Taylor Swift. De är fanskaror som länge blivit ifrågasatta för sin musiksmak och idoldyrkan. Att de nu går all in helt förbehållslöst kanske mest av allt handlar om revansch. Nature is healing – fankulturen är starkare än den varit på länge.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 11, 2023.