Jaqe – för Sverige i framtiden

11:47 18 Mar 2016

Jaqes Förbannelsen är en av årets mest efterlängtade släpp. Karin Londré träffade honom och Leslie Tay för att prata om den svenska hiphopens framtid.

Jaqe gör inga intervjuer. Han ser inte poängen med det. Han släppte ett 45 sekunder långt filmklipp i samband med singeln Förbannelsen från EP:n med samma namn, för att slippa göra intervjuer. Trots det sitter han nu i min lägenhet, tillsammans med sin exekutiva producent Leslie Tay. Jag har mutat honom med fish tacos.
–  Om någon säger “du ska göra en intervju med Nöjesguiden” känner jag mig inte tacksam, liksom.

Du är mer “fish tacos är ju gott...”
– Ska jag vara ärlig… Det är mycket att det är middag som gör att jag är här. Nej, men det finns inget värde i det här för mig. Det här är din grej, jag gör min grej. Jag och Leslie, vi gör musik, vi gör exakt det vi ska göra. Och förstår sig en journalist inte på det jag gör ska den kanske inte göra en intervju med mig. Jag tjänar ingenting på det.

Trots att Förbannelsen är hans debut-EP har du antagligen redan hört Jaqe rappa. 2013 släppte han första egna singeln Oprah, men han har gästat fler från den svenska hiphopeliten än ett mindre barn kan räkna till. Alla från Lorentz och Mack Beats, via Petter och Labyrint, har haft verser från Malmörapparen på sina låtar. Han har hunnit med mycket genom åren, inte minst att reflektera över hur han vill göra sin grej.

Många saker som andra artister ser som viktigt är ingenting i Jaqes ögon. Han tjänar ingenting på att ett stort radioprogram har premiär för hans singel. Han tjänar inget på att släppa på stort skivbolag. Hans bekräftelsebehov är mättat, och egentligen verkar han inte se något egenvärde i att släppa sin musik alls.
– Det finns inget sentimentalt över det, är det något som inte kommer ut ligger det på en hårddisk någonstans och det gör mig ingenting. De fetaste låtarna jag har är osläppta och kommer nog förbli det. Jag har gjort så himla mycket innan som inte kommit ut någonstans, och hållit på i Malmö utan en tanke på att släppa på skivbolag, utan att ens veta om att Sony fanns. Där kan du hålla på och hålla på och hålla på för evigt i en studio på Möllan, liksom. Det är samma sak med Leslie, han har EP:s på hög som är klara och massor av material med andra artister där allt är färdigt.

Men det finns mycket annat som är viktigt. Scenens framtid till exempel, att se till att rätt människor har makten, att kvaliteten på musiken hela tiden förbättras och att den svenska hiphopen får de resurser som popmusiken redan har. Jaqe vet hur han vill att det ska ut och vilka som ska sitta på maktpositioner.
– Nu har vi hamnat i ett läge där den urbana scenen är så stor och alla som kan se ett par år framåt fattar att det inte är något som kommer bromsas. Därför är det just nu vi kan gå in och påverka och säga att det inte bara kan vara en producent, en mick och en rappare i en kall studio i en förortskällare. Det kan inte vara så det går till. Alla ser att den här marknaden finns, och vi måste investera mer pengar i den. Ska en låt bli så bra den kan är det inte rimligt att en kille kommer på en fet melodi och en nice text, och så ska en enda producent göra alla kompletteringar, även om det alltid sett ut så tidigare.

Du tänker likadant där, Leslie?
– Jaqe är sjuk, du vet. Utan mig är han sjuk också. Men tillsammans kan vi ta det ett, två steg högre. Jag tror att det behövs, vi behöver flera som kan ta musiken till nästa nivå. Det handlar också mycket om att inspirera den kommande generationen som lyssnar mycket på amerikansk musik och säga “ja, det är okej att göra det här på svenska, bara du gör det bra”. Jag tror att det var mycket därför vi gick ihop.
– I Sverige är vi på en nivå nu där det som låter bäst kanske låter bra, men det låter inte bra nog, fortsätter Jaqe. Vi kan höra att en låt är fett bra, men jämför du den största poplåten just nu med den största hiphoplåten just nu, alltså, det går inte ens. Även om du tycker poplåten är skit märks det att det är investeringar i den, att många tror på den. Det är inte bara pengar som behövs, det är också ett tänk – att vi tar det här på allvar. Du vet, det kan inte bara vara två killar som kickar feta och vibbar. Eller ja, det är mycket det också, i och för sig…



Jaqes debut-EP är inspelad efter de principerna de pratar om – flera har varit involverade i de respektive låtarna och många människor har funnits med i studion. De tror att det är framtiden för hiphopen. Leslie är exekutiv producent, men de har hela tiden tagit in folk
externt och kopplat ihop andra producenter med varandra. Det har helt enkelt handlat om att hitta dem som lämpat sig allra bäst för just den låten de jobbat på för tillfället. När de pratar om hur den andre är i studion återkommer ordet “maskin” från båda håll – på elva dagar gjorde de fjorton låtar. Fem fick plats på EP:n, och de säger att de bästa grejerna de gjort tillsammans inte ens är med.
– Det jag och Leslie gör just nu är att positionera oss och jag ser mer ett värde i hur vi jobbat än i själva låtarna. Vi har gjort grejer som är mycket längre fram musikaliskt än hur saker låter just nu. Jag säger inte att vi två vill göra exakt samma saker i framtiden, men jag vet att det här projektet hjälper honom att positionera sig där han ska vara och detsamma för mig. Det handlar om något mycket större än en artistkarriär, det handlar om att vi ska ha i en position längre fram. För någon kommer vara där om tio år och det är viktigt att det är rätt människor. Människor som tänker i rätt banor.

Förbannelsen 
innehåller fem låtar som hintar om vem Jaqe är och vad han gör, utan att avslöja för mycket. Som Leslie säger: “Man vill inte ge upp hela Jaqe på direkten”. Det här är ett smakprov inför ett kommande album, ett smakprov som onekligen får en att längta efter mer. De tänker hela tiden långsiktigt, och arbetet forsätter konstant. Bara för att en EP nått världen finns det ingen anledning att luta sig tillbaka, ens för en stund.
– Detta är ingenting, detta är bara något som råkat släppas ut, säger Jaqe. Men du vet, redan i natt kommer vi gå och jobba på något annat. Och imorgon kommer vi sitta i någon session och jobba med något annat. Det har vi gjort hela tiden och det kommer vi fortsätta göra. 

Tre dagar innan Förbannelsens releasedatum får jag ett mail om att Jaqe släppt “bonuslåten” Springer på Soundcloud. En helt ny låt, som inte är med på EP:n. Det är förstås inte det minsta förvånande.

Läs också: Leslie Tay vill inte avslöja för mycket på 12 år samt Nöjesguidens recension av Förbannelsen

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!