Foto: Marguerite Seger.

Leslie Tay vill inte avslöja för mycket på "12 År"

Sanna Berg 10:49 10 Apr 2015

I höstas släpptes Leslie Tays debutsingel Vems Fel, och sedan dess har han varit namnet på allas läppar, och hyllats som en förgrundsgestalt för en ny våg av modern r'n'b på svenska. 

För några veckor sedan kompletterades Vems Fel av EP:n 12 År, som tagit runt tre år att färdigställa. Inför EP:n funderade Leslie mycket på hur den skulle tas emot.
– Folk verkar gilla låtarna och på något sätt kunna förstå dem. Jag var nog lite orolig för det, de är så personliga för mig, man tänker att "det kanske bara är jag som förstår”. Men mottagandet känns kul, jag har ju lyckats förmedla en känsla som jag vill att folk ska fastna för.

Just ”känsla” är ett centralt ord för Leslie. Han beskriver sin kreativa process som försök att fånga en känsla man egentligen inte kan sätta ord på, en känsla som bara kommer.
– 
I studion kan jag bara slappna av, lyssna på ett beat och känslan fångar mig. På något sätt får jag en bild av vad jag kan snacka om för att förstärka den här känslan jag får. Och sen får jag någon melodi som jag nynnar på, och jag måste gå på den känslan när jag gör musik för annars kommer du som lyssnar inte känna det jag vill att du ska känna. 

R'n'b på svenska är ju än så länge ganska ovanligt, är du först i en ny svensk r'n'b-våg?
– 
Jag är inte först. Men jag är den som gör det på riktigt, så vill jag säga. Och det står jag för.

Vad är det som gör det på riktigt?
– 
Egentligen borde du svara på den frågan...

Jag kan göra det, men jag vill veta vad du tycker!
– 
Fast där har jag en poäng, faktiskt, eftersom... du har känt känslan. För mig är det tillräckligt, det är känslan jag tycker saknas i väldigt mycket svensk musik. Många vill säga coola saker, men du kan säga mindre coola saker och förmedla en känsla som kommer vara tusen gånger starkare än alla dina feta bars, förstår du vad jag menar?

Absolut. Jag tycker också melodierna gör din musik till riktig r'n'b, att det är riktiga r'n'b-melodier, det känns liksom som det är mikromelodier hela tiden i melodierna.
– 
Det är helt rätt! Jag gillar hur du sa det, mikromelodier. Det är den mikrogrejen, innan jag kommit på själva melodin som ger mig känslan, förstår du? Det är det som tar en låt till en helt annan nivå.


Foto: Marguerite Seger.


12 År är Leslies riktiga debut, men han har hållit på med musik sedan länge, något som också framkom i dokumentären Leslie – killen som kommer att glänsa från 2008, där regissören Stefan Berg följde Leslie från att han var 14 till 19 år. Jag frågar Leslie om han är trött på att prata om dokumentären.
– 
Jag har inte tänkt på det förrän nu, men kanske är jag det. Det var så mycket som inte kom med, filmen var en och en halv timme men det fanns 110 timmar till, så han klippte väl för att få fram sin historia. Jag har inte så mycket att säga om den tiden, det man ser i själva dokumentären. I samband med EP:n nu får jag prata mycket om den, och det är väl bra, samtidigt som det blir lite...

Jag frågar om han kan tänka sig göra en uppföljare och får ett kryptiskt leende till svar.
– 
Det är möjligt. Vi får se, det kanske redan är snack om det, vem vet?

Leslie jobbar just nu på sitt debutalbum, och samarbetar med en del Torontobaserade producenter i jakt på ett modernt r'n'b-sound med mörka beats och samplingar. Men Leslie är lite hemlighetsfull kring albumet.
– 
Jag vet inte om jag vill avslöja så mycket, men det kommer utvecklas. EP:n är det jag har tänkt på och känt att jag varit tvungen att säga. Alla mina tankar som jag egentligen inte har sagt till någon, det ville jag få ut på EP:n. Albumet kommer handla mer om mitt liv idag, mitt liv efter EP:n.


Foto: Marguerite Seger.

Tillsammans med RMH:s Babak Azarmi driver Leslie produktionsbolaget YouMeh, dit artisterna Cherrie och Kristian Florea är knutna. Husproducent är Amr Badr, som också varit med och producerat en majoritet av låtarna på 12 År. Leslie beskriver YouMeh som en ny kraft i svensk musik.
– 
När vi släpper kommer folk förstå att något är på gång för att språket är annorlunda, det är något nytt. Folk har väntat på såna texter. Det finns inte så mycket svensk musik som jag kan lyssna på och verkligen känna med varje rad så som man känner för en amerikansk låt, fattar du? Det är det vi försöker tillföra med YouMeh, jag och Cherrie och alla de jag jobbar med.

Idag släpps videon till nya singeln Sofie, kärlekslåten till området Sofielund i Malmö där Leslie växte upp. Leslie själv vill undvika att prata sönder Sofie, men försäkrar oss om att bitarna kommer falla på plats längre fram.
– 
Ju mer jag släpper desto mer kommer folk att förstå. Jag kommer att öppna upp mer. Pratar jag för mycket om Sofie och de här låtarna nu kommer jag att avslöja för mycket av vad min musik ska växa till. Men det kommer att bli bra, ni kommer att få lära känna Leslie.

12 År finns att lyssna på här. Se även: videon till Sofie, och Sanna Bergs tankar om debut-EP:n.

Stad: 
Artist: 
Kategori: