Hur du intervjuar Will.I.Am – om Will.I.Am får bestämma

18:05 5 Apr 2016

Att stora artister har krav på journalister är förstås ingen nyhet. Men Will.I.Am, av alla människor, tar det hela ett steg längre. När du ska intervjua rapparen/entreprenören/författaren till den geniala textraden"fill up my cup, mazel tov!" får du nämligen tre sidor med information att plugga in.

Will.I.Ams företag i.am+ gör produkter som ska förena mode och teknologi – exempelvis har de nyligen släppt någon slags smartklocka (äntligen!). Hur som, företagets LA-kontor kallas The Future, av den enkla anledningen att Will.I.Am ska kunna säga "Welcome to The Future" när han hälsar på nya gäster.

En ny gäst som journalisten Harry Wallop (side note: tänk att Harry Wallop är namnet på Harry Potters bortadopterade tvillingbror, redo att göra entré om J.K. Rowling någon gång skulle behöva fylla på banken), till exempel. Han intervjuade artisten för brittiska The Telegraph, men innan han hunnit påbörja ett skönt snack två killar emellan fick han tre A4 med information i händerna. Harry, den gamle stjärnan, twittrade till allas glädje ut en bild på den första av sidorna.

Rubriken lyder alltså "Tips for maximizing your time with will.i.am" och innehållet är till hälften hämtat från simple common mänsklig sense, och till hälften från en journalistisk grundkurs på närmsta folkhögskola.

Men det finns en hel del fint på listan. Här är några highligts.

1. "Your access to The Future is for you alone (one person only). We regret that relatives, friends, interns and such cannot participate with you."
Åh, synd, för hela min familj står i kö här utanför för att träffa Fergies mindre kända kompis.

2. "He will know exactly who you are and what you write about."
Det här är som en mening hämtat från saga, ungefär sju minuter innan det stora klimaxet. Huvudkaraktären ska be någon kung eller något allsmäktigt väsen om råd eller kanske nåd. På vägen mot de stora portarna vänder sig vår hjälte om och ropar till den som visat vägen till slottet/grottan/whatever: "Men hur ska jag presentera mitt ärende på mest vördnadsfulla vis?". Vägvisaren svarar: "Den store kommer veta exakt vem du är och vad du skriver om, ty han är den allsmäktiga Will.I.Am!"

3. "If he asks you to repeat or restate a question, this indicates that you need to ask crisper, more direct questions."
Är detta helt enkelt ett sätt att dölja för mannen som blir intervjuad att han börjar bli gammal och lite, lite döv? Will.I.Am är trots allt 41 år, och han har säkert skippat öronpropparna för en och annan jam session med boysen. Ingen vill ge Will dåligt självförtroende, så istället för att skicka honom till örondoktorn kräver de att journalister ska ställa "krispigare" frågor. Goals att ha ett sånt crew runt sig.

4. "He will often answer multiple questions in one reply."
Allvetande! Han vet vad du har för frågor innan han hört dem, och kan därmed besvara dem innan du ställt dem. Det är därför Will.I.Am genomför dubbelt så många intervjuer som Fergie, och de där två Black Eyed Peas-medlemmarna som fyra människor i världen minns vad de heter och/eller gör, kan på samma tid. 

5. "Start off with 1-2 questions, then get to the heart of what you really want to ask."
Första dejter hade varit så mycket stelare/kortare om denna regel gällde. "Jaha, hur mår du?", "Var är du uppvuxen?", "Jag har aldrig diskat, har en fetisch så märklig att det inte ens finns porr för den än och är ganska säker på att jag dödade en tant på vägen hit, kan du älska mig ändå?".

Och det här är alltså bara sida ett av tre. På de andra sidorna kan man exempelvis läsa att Will.I.Am inte vill prata om sin inkomst eller bli kallad rappare – och att han var den första artisten i världen att sända en låt från Mars till jorden. Det står också att "if editorial policy dictates that you must use his legal name at the top of the story, it is William Adams. All other listings are incorrect. His title/descriptor is: entrepreneur, philanthropist, and Founder & CEO of i.am+."

Det kan vara bra att veta nästa gång du besöker framtiden.

Läs också: Artister som hatar journalister.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!