Edvin Endre som Daniel Ek

Den opålitliga berättelsen om Spotify

08:50 10 Oct 2022

I The Playlist tolkas Spotifys skapelseberättelse ur sex olika perspektiv. Men vilket är det sanna? Vi ställer frågan till skådespelarna Edvin Endre och Janice Kamya Asante.

Hur intressant är egentligen en miniserie om uppkomsten och den vidare uppstigningen av streamingtjänsten Spotify? Kanske inte jätte. Kanske är det just därför som skaparna bakom The Playlist har gått den extra milen för att berätta en traditionell historia med otraditionella medel. I The Playlist får vi nämligen se hur Spotify går från en idé i Rågsved till att bli ett globalt varumärke skildrat genom sex olika berättare, den ena mer opålitlig än den andra.

Vad finns det i berättelsen om Spotifys tillblivelse som gör att den kan bära en hel tv-serie?
– För mig är det upplägget av den här serien som är så himla intressant. Det är som sex minifilmer som berättar sin egen historia utifrån ett eget perspektiv. Att vi alla uppfattar saker på olika sätt och har våra egna känslor och drivkrafter. Våra karaktärer kommer från samma plats men har ändå olika sidor och passioner. Jag, eller min karaktär Bobbi, har passionen för musiken, att få sjunga och få sin röst hörd, säger Janice Kamya Asante, som spelar artisten Bobbi T – en fiktiv artist och symbol för de musiker som musiktjänsterna betalar med valutan “exponering”.

Edvin Endre, vad kan du berätta om din gestaltning av Daniel Ek, Spotifys grundare?
– Just att det är olika perspektiv vi jobbar med gör att Daniel förändras beroende på vilket avsnitt det är och hur han reagerar i olika situationer. Det var roligt och utmanande av den anledningen, att jag hela tiden fick utforska nya sidor. Ibland fick jag sitta på morgonen och fundera vilka avsnitt jag ska spela in, var jag behöver hålla tillbaka och när jag behöver trycka till lite hårdare, säger Edvin Endre.

Att Edvin Endre skulle spela Daniel Ek var inte tanken från början. Han var först tilltänkt till rollen som Andreas Ehn, den tekniska chefen och kodgeniet bakom musiktjänsten. Men när Edvin bad om att få provspela som Daniel fick han chansen att skicka två testfilmer, en för var karaktär.
– Jag var lite sneaky där och skickade bara Andreas Ehn-videon, fast med min tolkning av Daniel Ek. Då såg de att jag passade bättre som Daniel och gav mig till slut den rollen.

Janice Kavander i rollen som Bobbi T

Till skillnad från Janices fiktiva karaktär finns det gott om researchmaterial om Daniel Ek. Hur gick du till väga för att skapa en egen version av honom?
– Det finns en del material med Daniel Ek, men samtidigt är han en ganska privat person. Men ja, jag har kollat på rätt många intervjuer på youtube, och så är serien inspirerad av boken Spotify inifrån där det gjorts mycket research att inspireras av. Men för alla som ser serien kommer det vara tydligt att det finns element som är ren fiktion. Vi har låtit oss göra en fri tolkning utifrån manuset. Det är inte en biografi om Daniel utan en historia om Spotify, säger Edvin.

För att skapa Bobbi T har Janice Kamya Asante lånat erfarenheter från sin egen musikaliska bakgrund och från andra artister som på ett eller annat sätt inspirerat henne. Som Cher, Prince och Beyonce. Bobbis berättelse löper parallellt med den om Daniel Ek. Men där Daniels framgångskurva stegrar gör hennes det motsatta.
– Jag har format Bobbi som en person som ska representera det artistiska perspektivet. Hon börjar på en plats utan att veta alls mycket om industrin, mer att hon vill tjäna pengar på musiken, ha det som levebröd och att folk ska sluta ladda ner hennes musik från Pirate bay. Det ser ut att gå ganska bra för henne, det är upplagt för att hon ska slå igenom. Men sedan brister det, säger Janice Kamya Asante. 

The Playlist är en serie som testar olika grepp. Först fick jag känslan av att det var en dokumentär rekonstruktion, sedan kom inslag av teater, och hela tiden introduceras nya opålitliga berättare. Jag tänker framför allt på avsnitt där Gizem Erdogan spelar företagsjuristen Petra Hansson och där en korridor används på flera olika sätt, ena stunden är vi på en advokatbyrå och andra på en flygplats. Vad har ni själva för tankar kring de här stilgreppen?
– Vi började med att filma nästan hela Andreas Ehn-avsnittet, och då visste vi inte hur mycket avsnitten skulle skilja sig åt. När vi gjorde Gizems avsnitt så minns jag bara att vi gjorde väldigt långa tagningar. Korridorscenen blev en överraskning för mig också. Jag tycker att det är väldigt coolt att de vågade ta den risken och inte bara använda sig av klassisk dramaturgi, säger Edvin Endre.
– Det var verkligen otroligt fascinerande med just Gizems avsnitt. Det utmanar tittaren, och ger samtidigt en visuell upplevelse. Jag hade såklart läst manuset, men kunde ändå inte förstå hur de skulle få ihop det. Men när jag såg avsnittet … då fattade jag, säger Janice Kamya Asante.

The Playlist har premiär på Netflix den 13 oktober.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera