Pophouse bryter ut verksamheterna på Djurgården i ett nytt systerbolag. Ingmari Pagenkemper blir vd.
Det nya bolaget Cirkus Venues blir en av de största aktörer inom Stockholms besöksnäring, med restauranger, hotell och arenor koncentrerade till Djurgården.
– Att vi blir ett eget bolag möjliggör enklare beslutsvägar och mindre spretighet för alla. Vi kan fokusera på det vi är bäst på. Inte minst i dessa tider är det viktigt, när snabbrörlighet blivit alltmer avgörande för att skapa resultat, säger Ingmari Pagenkemper, vd för det nya bolaget Cirkus Venues.
I planen finns bland annat en uppdatering av Hasselbacken.
– Mitt fokus framöver kommer att handla om att sätta den egna organisationen och att utveckla nya och gamla juveler inom verksamheten.
Cirkus Venues består av Cirkus, Hasselbacken, Pop House Hotel, en ny butik som öppnar inom kort samt Gasklockan som öppnar i Norra Djurgårdsstaden 2025. Den enda etableringen på Djurgården som blir kvar i systerföretaget Pophouse är Abbamuseet. Den nya bolagsstrukturen innebär ingen förändring av ägarbilden, utan den kommer att vara densamma i båda bolagen med Conni Jonsson och Björn Ulvaeus som huvudägare.
Läs även: Hasselbacken vill bli navet för Stockholms kulturliv.