Olika personer-killarna är tillbaka med en föreställning som ska få Ruben Östlund att "sätta macchation i vrångstrupen". För Nöjesguiden berättar de att de har tröttnat på att bli jämförda med Killinggänget.
Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin gjorde sig kända genom instagramkontot @olikapersoner. Tidigare i år satte de upp föreställningen Total Trygghet på Brunnsgatan Fyra i Stockholm och på Stadsteatern hemma i Göteborg. Nu är de aktuella med den fristående uppföljaren Total Fräschhet, som har premiär på Brunnsgatan Fyra den 19 januari.
– Den handlar om bröderna från Åshöjdens BK, Jorma och Edward, som måste åka från dimensionen bredvid vår till planeten Jorden för att placera en relik från innan universums födelse mitt i scenrummet. Det är ett fantasi-epos placerad i svenskt kulturliv. På ett tematiskt plan handlar föreställningen om vårt sekulära samhälles relation till Gud, Antons längtan tillbaka till folkhemssverige och Ossians desperata letande efter sunda fadersgestalter.
I pressmeddelandet skriver de "Kontemporär scenkonst har aldrig varit så kontemporär som den är när den är så pass kontemporär som denna föreställning" och "Här kommer föreställningen som får Ruben Östlund att sätta macchiaton i vrångstrupen och Björn Runge att spilla gazpacho över hela kravatten."
Vad ger er självförtroendet att lova att scenkonst aldrig har varit så kontemporär som när den är så pass kontemporär som den här föreställningen?
– När något är såpass kontemporärt som kontemporär scenkonst är när den är så kontemporär som vår föreställning finns det få andra kontemporära föreställningar som är såpass kontemporära som våran. Att vår pjäs är kontemporär är inget självändamål. Konst är inte bättre för att den är modern, men eventuellt så är den lite mindre dålig.
Vad är det som kommer få Ruben Östlund att sätta macchiaton i vrångstrupen och Björn Runge att spilla gazpacho över hela kravatten?
– När vi repar så försöker vi rikta repliker mot folk vi ser framför oss i publiken. Vissa repliker laddas med att till exempel Björn Runge är mottagaren. Och vi brukar prata efter repetitionerna om hur vissa scener funkade. Då brukar vi säga "Vad känner Björn Runge om denna?" och om Björn Runge blir skrämd och nervös så är vi på rätt spår.
I pressmeddelandet står det även att föreställningen speciellt riktar sig till en teaterovan publik. På vilket sätt?
– För att pjäsen inte exkluderar. Eftersom den rör sig i det abstrakta så finns det inget att varken missuppfatta eller förstå. Den är som en låt som drivs av rytm, mer än som en pjäs som drivs av text.
När Jacob Lundström recenserade Total Trygghet i Dagens Nyheter gjorde han det med orden "Jag hade förstås jämfört med Killinggänget om inte referensen vore så sliten och konstaterat att de lyckas gestalta vår tids rädsla om det inte lät så pretentiöst.”
– Ja, det är många som gör den jämförelsen. Jämförelser förminskar ju alltid den som blir offer för dom. Vi tycker ju att vi är mycket intressantare än vad de var.
Total Trygghet blev väldigt hyllad. Kan ni lova att Total Fräschhet blir lika bra?
– Total Trygghet kändes nog lite ny bara, lite levande. Total Fräschhet är definitivt mycket bättre, men kanske inte lika ny och levande.
Läs även: "Jacques, Thomas och Oscar leder Nöjesguidens Stockholmspris" och "Frasses horoskop – november".
Glöm inte att följa Nöjesguiden på Facebook.