Sigtuna Brygghus julspexar.

Sigtuna Brygghus växer så det knakar

13:13 12 Jan 2016

Sigtuna Brygghus i Arlanda stad utanför Stockholm startade sin verksamhet redan 2005. I det fasta sortimentet finns alltid sex stycken lager och ale, men varje år bryggs även ett brett urval av säsongs- och specialöl. 

Vi tog ett snack med bryggmästare Marten Schmidt om deras kommande medverkan på Nöjesguidens Ölmässa och frågade bland annat hur deras 2015 var.
– Ganska hektiskt, men bra. Vi genomgick flera förändringar på bryggeriet. Eftersom de senaste åren har varit bra för oss, har vi expanderat en hel del.

Var det något som stack ut?
– 
Allt! Det var många saker som stack ut, men svårt att definiera vad som var "det". Om jag måste bestämma mig för någonting får det nog bli expansionen av vårt brygghus och den nya tappningslinjen. Det tog vårt sätt att arbeta och vår kvalitet till nästa nivå, vilket självklart är kul att se!

Ni firade tioårsjubileum i år. Hur har ni som bryggeri utvecklats sedan starten?
– 
Saker och ting har förändrats en hel del under de senaste åren. Förutom att vi har växt är kanske den största skillnaden förändringen i vårt team. Vi har haft en hel del bra folk som kommit och gått, och just nu är vi i den lyckliga sitsen att ha passionerade bryggare och en fantastisk tappningsbesättning. Det hjälper oss att ta bryggeriet vidare till nästa steg.

Och du som bryggare?
– 
Som tidigare nämnts, är den största förändringen förmodligen att vi gått till att vara ett "bryggeri" från en grupp slumpmässiga killar som delar samma passion – ÖL! Man kan säga vi vuxit från en tonåring till en liten bryggfamilj.

Hur ser ni på den ökande konkurrensen av mikrobryggare? 
– 
Framför allt är det inspirerande, det är alltid bra att se människor som lever ut sin passion. Det tvingar oss och alla andra att bli bättre på det vi gör. I slutändan är vi en del av hantverksöl-samhället av samma anledning – för att vi vill göra det här.

Vad tror du att vi har att vänta för trender under nästa år? 
– Om vi pratar om ölstilar har vi en känsla av att sura öl är nästa stjärnskott. För oss kommer det vara mer ekologiska produkter i kombination med hög miljömedvetenhet.

Hur jobbar ni själva för att utmana och förnya er? 
– Egentligen jobbar vi inte aktivt med det. Vi har det lyxigt, för vi har ett ungt, internationellt och passionerat lag som förnyar sig automatiskt. Jag tycker att de senaste tillskotten till vårt team, den italienska brewern Anna och vår kanadensiska laboratoriechef Chris, är bra exempel på det. Vi får ny input hela tiden, och det håller igång huvudet och förnyar bryggningen.

Vad tar ni själva med er till Nöjesguidens Ölmässa 2016?
– 
Vi tar med oss ​​vår Ekologisk DIPA, Organic Ale 3,5% (den är ny!) och ekologiskt lager!

Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
0 Kommentera

Fler artiklar

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla
Annons

Krogrecensioner

Leave blank for all. Otherwise, the first selected term will be the default instead of "Any".

MamaWolf

Vi har ätit okonomiyaki, japanska matpannkakor, på Södermalms nya hål i väggen.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!