Brittisk skräckkomedi ombord ett mordiskt kryssningsfartyg ror inte ambitionerna i hamn.
Efter en olycka ombord ett kryssningsfartyg försvinner den ombordsanställda Pippa. Den officiella förklaringen är att hon föll över relingen och att det var en olycka. Men det köper inte hennes bror Jamie som under påhittat namn tar anställning på samma fartyg hon försvann på, fast besluten om att ta reda på vad som egentligen hände. När allt fler i besättningen faller offer för en knivmördare i ankmask blir det svårt att vifta bort det som orelaterade olyckor.
Ruben Östlunds Triangle of Sadness och Mats Strandbergs Färjan har visat att kryssningsfartyg är en utmärkt skådeplats för allt från glättig lyxkonsumtionskritik till splattrig vampyrfest. I Wreck fyller färjan samma funktion som lägret i en åttiotalsslasher. Det är en begränsad yta där skit händer som folk inte kan fly ifrån.
Wreck har gott om potential som aldrig riktigt tas tillvara på. Hierarkin bland besättningen påminner mer om grupperingarna i en collagefilm och gästerna ombord är nästan uteslutande vandrande köttkulisser. Till och med – eller kanske i synnerhet – huvudkaraktärerna är fullständigt ointressanta. Även om de senare avsnitten ökar tempot och vecklar ut ett större mysterium kommer Wreck aldrig upp i styrfart.