I HBO:s The Plot Against America gör USA en skarp extremhögersväng.
”Hey juden! Wrong turn”, ropar ett gäng bröttyskar när den judiska kärnfamiljen Levin passerar deras brauhaus. ”Fascist bastards”, väser pappa Herman bakom ratten medan barnen Philip och Sandy sitter likbleka i baksätet. Detta är deras första möte med judehatet, men knappast det sista.
Året är 1940 och i ett alternativt USA har piloten och antisemiten Charles Lindbergh valts som president framför Franklin D Roosevelt. Följderna blir omedelbara. Under Lindberghs styre undviker USA krig mot nazisterna som smular sönder Europa. Och med presidentens judehatande retorik som drivmedel gör landet en skarp gir åt höger.
I The Plot Against America skildras det moraliska sönderfallet ur New Jersey-familjen Levins perspektiv. Alla medlemmar har ett eget sätt att hantera – eller inte hantera – det nya klimatet. Pappa Herman är Lindbergh-kritikern som vägrar tystas, kusin Alvin flyr till Kanada för att få slåss mot nazisterna och faster Evelyn tar varje tillfälle att liera med fienden.
Det är svårt att skriva om The Plot Against America utan att ägna en rad åt hur den speglar dagens presidentskap. Trots att serien är baserad på en roman från 2004 skriker premissen”What if Trump but 80 years earlier”. Ett grepp som må vara Viktigt men nog så Trött.
Att serien är frukten av ett samarbete mellan författaren Philip Roth och The Wire-skaparen David Simon borgar för kvalitet. Och visst är The Plot Against America stundtals briljant. I synnerhet när det lyckas balansera det episka med det närgångna. Men liksom alla balansakter svajar det lite här och var.