Den ikoniske försvarsadvokaten får en mörk reboot och ett klippkort på det lokala bårhuset.
Los Angeles, 1932. Medan resten av landet sjunker djupare ner i den ekonomiska depressionen blommar änglarnas stad. Talfilmerna står för dörren och den kaliforniska oljeindustrin går som tåget. Men allt står inte rätt till, och när ett kidnappat spädbarn återfinns död blir privatdetektiven Perry Mason inkopplad.
Om namnet låter bekant så är det för att Perry Mason är populärkulturens mest ikoniske försvarsadvokat på den här sidan om Atticus Finch. Sammanlagt skrev Erle Stanley Gardner 82 romaner och tre långnoveller om karaktären som spänner från 30- till 70-talet, och Perry Mason har filmatiserats samt tv-adapterats fler gånger än jag orkar räkna.
När HBO blåser nytt liv i figuren så är det givetvis i form av en mörk reboot. Mason är en ärrad krigsveteran som hankar sig fram som allt-i-allo åt försvarsadvokaten E.B. Jonathan och har klippkort på det lokala bårhuset där kameran gärna dröjer sig kvar på halvruttna lik.
Det är lätt att avfärda Perry Mason som en överdrivet True Detective-färgad omstart av ett klassiskt varumärke. Vilket visserligen är fallet. Men då missar du en läcker nagelbitarnoir i tajt 30-talskostym.