Once Upon a Time

Jimmy Håkansson 17:11 20 Dec 2011

Minns du scenen i den första Shrek-filmen där träsktrollet överraskas av att förenade sagovärlden gått Occupy Wall Street på hans trädgård? Så är Once Upon a Time. Hela tiden. Det är lika mycket en tv-serie som en ångestladdad skolåterträff för förtrollade sagoväsen. Eller kanske mer av ett enda stort antiklimatiskt tupperware-party för uttjänta Disney-prinsessor. Fast med Lost-författarna Adam Horowitz och Edward Kitsis som styrmän är förstås inget riktigt som det verkar.I Once Upon a Time har den onda drottningen ledsnat på att allas slut är lyckliga förutom just hennes. Därför kastar hon en förbannelse som drabbar hela sagolandets befolkning och tvingar dem till exil i en amerikansk småstad. I pittoreska Storybrooke har tiden stannat och invånarna har sedan länge glömt bort sin historia. Här är Snövit en underbetald skolfröken, Askungen en gravid tonåring och den onda drottningen en korrumperad borgmästare. Den enda som lyckats undkomma förbannelsen är Snövits och Drömprinsens kärleksbarn Emma Stone. Och när hon blir uppsökt av sin bortadopterade tioårige son, Henry, måste hon ta sig till Storybrooke för att åter lämna honom hos dennes adoptivmamma: den onda drottningen. I samband med det börjar de mörka hemligheterna leta sig ut mellan småstadsfasadens sprickor.
Once Upon a Time är en klassisk såpopera med inslag av knäppt. Därför har folk velat jämföra serien med Twin Peaks. Men det faller förstås på sin totala orimlighet. Trots att Once Upon a Time pendlar mellan den magiska sagovärlden och den amerikanska landsorten och slagit tidsaxlarna ur led, finns det inget här som är skevt. Karaktärerna är tillräckligt utmejslade för att vara intressanta utan att du ska behöva investera för mycket i dem. Samtidigt som storyarket skulle kunna bli hur omfattande som helst är avsnitten lagom i sin portionsförpackning. Allt är fullt greppbart och delikat instuvat i 45-minutersrätter. Kanske skulle man kunna anklaga serien för att vara lite för lättsam för att vara sprungen ur Lost-skribenternas hjärnor. Men de har ändå lämnat svängrum för att vrida temat några varv runt sin egen axel och utmana våra förutfattade meningar om hur sagor fungerar.

Premiär på Kanal 5 den 12 januari kl 20.00.

TV-kanal:
Stad: