New Girl

Jimmy Håkansson 15:39 4 Apr 2012

Efter att ha kommit på sin pojkvän med att vara otrogen – samtidigt som hon utför en klumpig striptease – drabbas Jess av en akut livskris. En sådan livskris som bara kan medicineras med chokladglass och Dirty Dancing. För att snabbt få rätsida på sitt liv fattar hon ett hastigt beslut och flyttar in i en lägenhet tillsammans med tre okända killar. Med det kan skrattfesten modell ”vi är så olika men ändå så lika” börja.

”Although she’s dorky and awkward, she's comfortable in her own skin" står det i pressreleaser om Zooey Deschanels socialt missanpassade karaktär Jess. Well, duh. De flesta hade nog trivts alldeles utmärkt i Deschanels hud. Jag talar inte om att gå Buffalo Bill, ”It puts the lotion in the basket”, utan snarare att det uppstår ett visst trovärdighetsglapp när den tafatta nörden spelas av indiedarlingen Zooey Deschanel. Trots att New Girl kamouflerar henne med nördaccessoarer (glasögon).

Det finns något gravt förolämpande i att casta skitsnygga människor i roller som alldagliga, socialt missanpassade förlorare. När de dessutom envisas med den obligatoriska scenen där nörden släpper ut håret, tar av sig glasögonen och visar sig vara en snygg vinnare trampar de sin publik lika mycket i ansiktet som på tårna. New Girl faller för samma askungeticks – där Zooey Deschanel kliver ur sina snickarbyxor och in i en cocktaildress och slår sina roomies med häpnad – alldeles för många gånger för att jag ska vara okej med det. Därtill har serien en jobbig tendens att alltid avsluta sina avsnitt med bondingscener där alla tjyvnyp och oförrätter kammas över.

Men det som skiljer New Girl från många andra cute-coms är skämten. New Girl har nämligen ett par. Som när en alfahanne raggar upp Zooey vid bardisken:

– Nice glasses!

Och hon:

– Thank you! They help me see.

Det som är seriens största problem – att låta Deschanel spela vanlig – är också dess stora styrka. För även om hon inte är trovärdig i sin roll är det hennes timing och talang som ensam räddar serien från att bli en sitcom-sörja som ingen i hela världen kan relatera till.

Premiär på TV4 den 13 april.

Stad:

Fler tv-recensioner