House of the Dragon

Jimmy Håkansson 13:06 19 Aug 2022

Eld, drakar och blodiga maktkamper. Game of Thrones är typ tillbaka.

I Game of Thrones dröjde det länge innan vi fick se tillstymmelsen av drakar och trolleri. Hela den första säsongen ägnades åt att bygga världen och etablera karaktärerna. En investering som gav god avkastning. I House of the dragon får vi se en prinsessa rida på en drake i första scenen efter introt. Å andra sidan, alla som ser serien är redan införstådda i vad det är för något vi tittar på och vad vi kan förvänta oss – jag menar, serien heter House of the dragon, av en anledning.

Om Game of Thrones var en episkt explosiv historia om konflikter som spände över släktträd och kontinenter är House of the dragon en mer imploderande sådan om ett släkthus som rycker mattan under sig självt.

Kung Viserys Targaryen, är en välmenande men tandlös regent som anordnar tornerspel och överlåter de svåra besluten åt andra. Vid sin sida har han lillebror Daemon Targaryen, en maktlysten prins som ägnar dagarna åt att godtyckligt ”skipa rättvisa” (lemlästa brottslingar). Som förnuftets röst och seriens substitut till Daenerys får vi den drakridande prinsessan Rhaenyra Targaryen. I takt med att Viserys förlorar greppet om kontinenten passar hans fiender på att utnyttja öppningarna, inte minst Daemon själv.

House of the Dragon är dyrt, blodigt och ganska kul. Men saknar den känslomässiga tyngden och känslan av under som gör föregångaren till en klassiker. Däremot finns här en ensemble av karaktärer med potential att växa om de får tiden att utvecklas, inte minst Rhaenyra som efter fem avsnitt är en mer vältecknad karaktär än vad Daenerys var efter fem säsonger.

Samtidigt som det inte är rättvist att jämföra House of the Dragon med Game of Thrones så hade den heller aldrig kunnat existera utan sitt värddjur, och för att få ut det mesta av House of the dragon krävs det att du har koll på Westeros lore.

Det är snarare regel än undantag att en prequel hamnar i skymundan av sin värdserie, men Better Call Saul har bevisat att det både går att stå på egna fötter och stundtals överglänsa sin ursprungsserie. House of the Dragon är inte där än, utan står och stampar i skuggan.

TV-kanal:
Datum:
22 Augusti