Game Change

Jimmy Håkansson 15:35 4 Apr 2012

Året är 2008 och i kampen om USA:s presidentpost tappar republikanen John McCain mark mot demokraternas Barack Obama. McCain kanske kan matcha Obama vad gäller kunskap och kompetens, men när man ska sätta röstarhjärtan i brand behöver man något helt annat. Något som Obama har i överflöd. Karisma.

För att jämna ut oddsen föreslår McCains chefsstrateg, Steve Schmidt, att de letar upp en vicepresidentkandidat som med sin blotta lyskraft kan sparka liv i kampanjen och dess publik. Inte nödvändigtvis en påläst kandidat men definitivt en passionerad med potential att förändra spelreglerna. De behöver en game changer. Och de fann Sarah Palin.

Game Change är en tv-filmatisering av boken med samma namn som dokumenterar vad som egentligen hände under 2008 års presidentkampanj. Som en fluga på väggen får vi följa med när kampanjledarna kommer fram till att de behöver en kvinnlig kandidat till vicepresidentposten – eftersom McCain inte har tillräckligt många kvinnliga röstare. Vad som följer är en scen där de på jakt efter tänkbara kandidater sitter och tittar på YouTube-klipp på kvinnliga senatorer och guvernörer. Det blir en talande symbol för hur godtyckligt urvalsprocessen genomfördes.

Med sitt sätt att tala inför en fullsatt sal som får publiken att uppleva det som ett förtroligt samtal på tu man hand blir Sarah Palin den ideala parhästen. Till en början märks det inte ens att hon inte vet någonting om aktuella händelser; hon tror att drottningen styr England, att Syd- respektive Nordkorea är samma land och kan inte namnet på en enda dagstidning. Till en början spelar det inte ens någon roll. Men så snart hon upptäcker sin talang för att rapa inövade repliker går hon rogue och gör sitt bästa för att kapa McCains presidentkampanj och få den att handla om henne.

På förhand framstår Game Change nästan som en feel good-film om en inkompetent politiker som åker räkmacka på sin förmåga att leverera fraser som hon själv inte förstår innebörden av. En charad som stundtals såg ut att räcka hela vägen till Vita huset. Tills det går upp för en att Palin-populismen är anledningen varför USA:s politiska höger nu mer än någonsin fylls av antiintellektuella, gudsfruktande böghatare till islamofober. I det ljuset framstår Game Change snarare som en skräckfilm.

Canal+ First, den 27 april kl 21.00.

Stad:

Fler tv-recensioner