Little King's Story

Johan Hallstan 16:15 19 May 2009

Mitt kungadöme för Pikmin 3.

I Little King’s Story blandar Cing premissen från Bonde söker fru-simulatorn Harvest Moon med såväl Pikmins och Tchaikovsky. Lite beroende hur man väljer att betrakta det hela kan historien – om en liten pojke som hittar en magisk kungakrona, skapar ett expansivt kungadöme och slåss mot demonkor – mycket väl tolkas som bland det knarkigaste i år. Till det kan Cing även tillskriva sitt Little King’s Story en sällsam mysighetsfaktor. Gulligheten är förstås bedräglig då det slutgiltiga målet på den lilla konungens programförklaring stavas världsherravälde. Det är ingenting som man åstadkommer i en handvändning direkt. Genom nästan olovligt murrig grafik ska man till public domain-hits från både Nötknäpparen och Bolero etablera sitt samhälle, samla råvaror och konvertera den odugliga slacker-populationen till arbetare och stridsdugliga krigare. Det är ett tidsödande företag och precis som monarkins fond inte en uppgift som passar alla. Men i väntan på Pikmin 3 fyller det likväl sin funktion.

Plattform:
Stad:

Fler spelrecensioner

80 Days

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

Gods Will Be Watching

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.